نگاهی به اکوسیستم نوآوری در چین

0
256

جهان امروز با سرعت هرچه بیشتر به سمت نوآوری و کارآفرینی در حال حرکت است و کشور چین هم در مرکز این جریان قرار دارد. جمعیت زیاد این کشور سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های مختلف مشتاق می‌کند و آن‌ها هر روز به فکر طرح ایده‌های جدیدتری برای صنایع گوناگون هستند.

دولت چین سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را در جهت ارتقای نوآوری و گسترش فرآیند تحقیق و توسعه انجام می‌دهد. شهرهایی مانند شینژن و گوانگژو به مراکز بزرگ تولیدی تبدیل شده‌اند و شانگهای یکی از مناطق مهم در زمینه‌ی فناوری محسوب می‌شود. علیرغم ضعیف بودن وضعیت عمومی اقتصادی مردم چین، این کشور فرصت‌های زیادی را برای کارآفرینانی که به دنبال تأثیرگذاری هستند، به وجود آورده است و این مسئلهاکوسیستم نوآوری این کشور را به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار داده است.

سرمایه‌گذاران چینی به دنبال فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌های پویا در صنایع گوناگون هستند و دولت چین با اتخاذ سیاست‌های مناسب اقتصادی زمینه را برای این دسته از سرمایه‌گذاران فراهم کرده است. اکوسیستم نوآوری چین هم بزرگ و هم پیچیده است و بخش‌هایی را هم به همراه خود دارد. تنها در شانگهای چین بیش از ۴۰۰ شتاب‌دهنده وجود دارد و این تعداد در کل کشور چین به ۲۰ هزار تا هم می‌رسد. این نکته را هم باید اضافه کرد که هر ساله بر این عدد تعداد قابل توجهی شتاب‌دهنده‌ی جدید نیز اضافه می‌شود.

هرساله عده‌ی زیادی از کشورهای خارجی به چین می‌آیند و راهی را برای ورود به بازار این کشور جستجو می‌کنند. این افراد باید از پیچیدگی‌ها و خلاقیت‌هایی برخوردار باشند تا بتوانند جایگاه مناسب خود را در بازارهای وسیع این کشور پیدا کنند. روند مصرف و تقاضا در کشور چین کاملاً منحصر به فرد است؛ به گونه‌ای که می‌توان برای هر شهر این روند را متفاوت در نظر گرفت و از شهری به شهر دیگر تفاوت‌های زیادی قابل احساس است.

شینژن به عنوان یک مرکز تولید برجسته شناخته شده است که البته سرمایه‌گذاران کمتری در آن حضور دارند. علاوه بر شینژن شهر پکن نیز که پایتخت چین محسوب می‌شود، یک شهر محافظه کار است. سرمایه‌گذاران محافظه کار برای سرمایه‌گذاری در چین قدری بیشتر احتیاط می‌کنند؛ چون این شهر در مرکز اتفاقات سیاسی چین قرار دارد و ممکن است اتفاقات کوچک و بزرگ موقعیت تجاری آن را به خطر بیندازند.

در نگاه اول می‌توان در اکوسیستم نوآوری چین این موضوع را مشاهده کرد که هر شهر به عنوان یک مرکز ویژه برای صنایع خاص در نظر گرفته شده است. این مسئله اگرچه واقعیت دارد، اما به هرحال صنایع گوناگون در همه جای این کشور گسترده شده‌اند و هرجا که احساس شده که یک صنعت می‌تواند مفید و درآمدزا باشد، بر روی آن سرمایه‌گذاری شده است، اگرچه در منطقه‌ای که با آن صنعت شناخته شده، انجام نشود. بازارهای چین برای کارآفرینان سایر کشورها به ویژه کارآفرینانی که از استرالیا وارد چین می‌شوند، گسترده است و آن‌ها از فرصت‌های باورنکردنی با ارزشی در این کشور می‌توانند برخوردار شوند.

کارآفرینان خارجی با سفر به چین ضمن مشاهده‌ی صنایع کوچک و بزرگ می‌توانند از ایده‌های خود برآوردی به دست آورند و پیشنهادهای کاری خود را با سرمایه‌گذاران مناطق مختلف این کشور مطرح کنند. آن‌ها هم می‌توانند کسب ‌و ‌کار خود را راه بیندازند و از ایده‌ی خود پولسازی کنند و هم می‌توانند از فرصت‌های همکاری با شرکت‌های بزرگ و کوچک چینی برای یک همکاری بلند مدت بهره‌مند شوند. دروازه‌های چین به روی کشورهای دیگر گسترده است و دولت‌مردان آن نیز سیاست‌های اقتصادی را طوری تنظیم می‌کنند که سهم بازار چین در سایر کشورهای جهان هر ساله به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

اکوسیستم نوآوری چین فضای کسب ‌و ‌کار این کشور را از فضای سنتی به فضای جدید سوق داده است و در این راستا تغییرات زیادی را در تولید محصولات و شیوه‌ی تولید و هم‌چنین بازارهای مصرف کننده به وجود آورده است. شاید بتوان گفت که موفقیت‌های روز افزون اکوسیستم نوآوری چین حالا حتی بیشتر از جذابیت‌های توریستی این کشور مانند دیوار چین، برای گردشگران کارآفرین و مهاجران جذابیت پیدا کرده است. همه ساله درصد قابل توجهی از توریست‌ها وارد این کشور می‌شوند که بخش قابل توجهی از آن‌ها به خاطر اهداف کاری و طرح ریزی یک کسب ‌و ‌کار به این کشور آمده‌اند.

اکوسیستم نوآوری چین با جمعیت انبوه این کشور و هم‌چنین سرمایه‌های مالی و انسانی مبتنی بر نیروی کار، روز به روز با سرعت بیشتری توسعه پیدا می‌کند و با کشورهای بزرگ دنیا وارد رقابتی بی‌رحمانه شده است. به همین خاطر بالا بردن سرعت تولید برای فعالان فضای کسب ‌و ‌کار این کشور بیش از همه چیز اهمیت دارد؛ شاید هم بتوان همین نکته را رمز توسعه‌ی سریع بازارهای چین در سایر کشورهای جهان دانست.

نظر بدهید