بهبود ۲ رتبه‌ای شاخص GRDI ترکیه

0
222

ناظراقتصاد:ترکیه در سال گذشته با چالش های جدی مواجه شده است. حملات تروریستی، اقدامات جهت کودتای سیاسی، و موج ورود پناهندگان به افزایش نااطمینانی‌های سیاسی و خطر کسب وکار برای خرده فروشان بین المللی منجر شده است. با این وجود، این کشور در شاخص توسعه خرده فروشی جهانی با ارتقای دو جایگاه نسبت به سال گذشته، رتبه چهارم را بدست آورده است.
به طور سنتی، ترکیه کشوری است که متکی بر درآمدهای گردشگری است و تعداد بازدیدکنندگان خارجی این کشور در سال ۲۰۱۶ معادل ۳۰ درصد افت داشته است. با توجه به اینکه اطمینان مصرف کننده ترکیه در پایینترین سطح خود در ۶ سال اخیر قرار داشته، در حال حاضر بسیاری از مراکز خرید و خرده فروشی های جدید خالی هستند و با توسعه املاک خرده فروشی ( ۲۰ مرکز خرید جدید در سال ۲۰۱۶ افتتاح شده و ۱۴ مورد دیگر برای سال ۲۰۱۷ برنامه ریزی شده اند) پرسش های جدی در مورد پر شدن آنها ادامه می یابد. بسته شدن مغازه ها و خارج شدن بازارها، مشکلاتی از این دست را برجسته تر می کند.
با این حال، برخی از عوامل اصلی کمک میکنند که محیط خرده فروشی ترکیه برای خرده فروشان جذاب بماند. ترکیه در سال گذشته بیش از یک میلیون مترمربع خرده فروشی مدرن ایجاد کرده که سومین افزایش مطلق بین کشورها در این شاخص است.
تولید ناخالص داخلی این کشور نیز افزایش یافته و جمعیت آن سریعتر از سایر کشورهای رتبه بندی شده در شاخص GRDI رشد کرده است. ۷۳ درصد از جمعیت این کشور در مناطق شهری زندگی میکنند و ۱۶.۵ درصد از مردم بین سن ۱۵ تا ۲۴ سال قرار دارند. با توجه به این مطلب، برخی بنگاه‌های محلی از طریق خرید خرده‌فروشان بین‌المللی و تقویت بقالی‌های سنتی حضور خود را گسترش خواهند داد.

نظر بدهید