تعریف استارتاپ چیست؟

0
84

ناظراقتصاد: استارتاپ(استارت آپ) یک واژه قدیمی و جا افتاده در اکوسیستم‌هایی مانند سیلسکون ولی و یک واژه تقریباً جدید در اکوسیستم کارآفرینی ایران می‌باشد.
به طور کلی این واژه آنقدر در ایران تبدیل به یک واژه با کلاس و خاص شده است که اغلب برخی از کمپانی‌های بزرگ را مشاهده می‌کنیم که این لغت را به خود نسبت می‌دهند و این موضوع باعث می‌شود معنای واقعی این کلمه برای ما چیزی جز یک علامت سوال نباشد.

در پایین تعریف استارتاپ(استارت آپ) را از دید فعالان این حوزه خواهید دید :

اریک ریس:
استارت آپ نهادی است انسانی که ساخته شده برای خلق محصول یا خدمتی جدید در شرایط عدم قطعیت زیاد.

دیو مک کلور:
استارت آپ شرکتی است که درباره موارد زیر سردرگم است:
۱. محصولش چیست؟
۲. مشتریان آن که هستند؟
۳. چگونه پول در بیاورد؟
اگر یک استارتاپ پاسخ سه پرسش بالا را بیابد از استارتاپ بودن فاصله می‌گیرد و به کسب و کاری واقعی(کمپانی) تبدیل می‌شود.

استیو بلنک:
استارت آپ سازمانی است موقتی که در جستجوی مدل کسب و کاری گسترش‌پذیر، تکرارپذیر است.

پاول گراهام:
استارت آپ شرکتی ست که ساخته شده تا به سرعت رشد کند. تازه نفس بودن هیچ شرکتی را به یک استارتاپ تبدیل نمی‌کند.
برای استارت آپ بودن، الزامی برای کار در زمینه فناوری، یا جذب سرمایه‌ و یا خریده شدن وجود ندارد.
تنها نکته مهم رشد است. هرچیز دیگری که به استارتاپ‌ها نسبت می‌دهیم از رشد می‌آید.

پیتر تیل:
استارت آپ بزرگ‌ترین گروه از انسان‌ها می‌باشد که می‌توانید آنها را برای ساخت آینده‌ای متفاوت متقاعد کنید.

خب حالا فکر می‌کنم که بهتر متوجه شدید تعریف استارتاپ(استارت آپ) چه چیزی است.

پس تعریف استارتاپ(استارت آپ) مانند موارد زیر نیست و تمامی این موارد غلط هستند :
۱. اپلیکیشن موبایل
۲. ۳ نفر جوان بی‌تجربه به همراه یک ایده
۳. فروشگاه اینترنتی و هر چیزی که قبلا پیاده سازی و تست شده است.
۴. احداث یک شرکت که مشابه آن از قدیم وجود داشته و دارد.

نتیجه گیری:
استارت آپ یعنی تولید ارزشی جدید توام با شرایط عدم قطعیت بسیار برای مشتری که باعث رفع حداقل یکی از مشکلات او می شود و زندگی را برای وی آسوده‌تر می‌کند.

پس تا زمانی که واقعا مطمئن نشدید دست روی یک مشکل واقعی گذاشتید و همچنین یک راه حل مناسب برای حل آن پیدا نکرده‌اید خود را استارتاپ اطلاق نکنید!

نظر بدهید