ظرفیت‌های اقتصاد دانش‌ بنیان در صنعت بازی‌های دیجیتال

0
6704

ناظراقتصاد: رهایی از اقتصاد نفتی به عنوان یکی از برنامه‌های بلندمدت اقتصادی در ایران مفروض است. این اقتصاد که یکی از پایه‌های اصلی آن را اقتصاد دانش‌ بنیان شکل می‌دهد به فرار از خام‌فروشی و اقبال به محصولات و خدمات دانشی اشاره دارد. اقتصاد دانش‌ بنیان را می‌توان اقتصادی که مستقیماً بر پایه تولید، توزیع و مصرف دانش و اطلاعات قرار گرفته‌ باشد، معرفی کرد. عمده‌ترین دارایی اقتصاد دانش‌ بنیان سرمایه‌های دانشی است و به عبارتی هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور و تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) است. با این حساب صنعت بازی‌های دیجیتال را نیز می‌توان در زمره صنایع دانش‌بنیان به حساب آورد و از این فرصت نهایت استفاده را در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی-اجتماعی و علمی-فناوری برد. طبق گزارش مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال(دایرک) بازار بازی‌های دیجیتال در ایران در سال ۹۴، ۴۶۰ میلیارد تومان بوده است و ایرانیان این رقم را که معادل ۱۵۳ میلیون دلار است، صرف خرید سخت‌افزار و نرم‌افزار بازی‌ها کرده‌اند. با این توصیف خوب است جوانب مختلف این صنعت را از منظر اقتصاد دانش‌ بنیان که در دایره واژگانی اقتصاد مقاومتی تعریف می‌شود، بررسی کنیم.

اقتصاد دانش‌ بنیان باعث شکوفا شدن استعداد نیروهای انسانی، رشد و پیشرفت جامعه و درنتیجه سرمایه‌ گذاری داخلی می‌شود. یکی از راه‌های ایجاد درآمد، تولید محصول با اهداف اقتصادی و فرهنگی و فروش و عرضه آن است که از این طریق می‌توان پیام مورد نظر را با محتوای مطلوب ارائه کرد. از این رو شکل‌گیری صنعت سالم بازی‌های دیجیتال علاوه‌ بر درآمدهای اقتصادی و ایجاد شغل، تامین‌کننده اهداف و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی است. اما از سویی دیگر نگرانی‌های فرهنگی-اجتماعی مختلفی درباره آسیب‌های این بازی‌ها مطرح است که باید گفت باتوجه به تغییر نسل و حضور خرده‌فرهنگ‌های‌ مختلف موجود در بین ایرانیان و همچنین پیشرفت کالاهای فناورانه می‌توان از سواد رسانه‌های دیجیتال و سواد بازی‌های دیجیتال با در نظر داشتن فرهنگ اسلامی و ایرانی در حوزه هنر‌، صنعت‌، رسانه بازی‌های دیجیتال مقوله «‌مدیریت سمت مصرف» را ارتقا داد. بنابراین با ارتقای سواد رسانه‌ای و افزایش آگاهی‌ها درباره بازی‌های دیجیتال و با تولید بازی‌های باکیفیت ایرانی می‌توان این دغدغه را برطرف کرد.

بازی‌های دیجیتال با وجود بیش از ۲۳ میلیون بازیکن ایرانی و بیش از ۲۰۰ شرکت توسعه‌دهنده بازی فرصتی پیش‌روی جوانان تحصیلکرده ایرانی گذاشته است که اگر با حمایت‌های بجا و مناسب مدیران دولتی و نمایندگان مجلس همراه شود، امکان ایجاد اشتغال برای تعداد زیادی از جوانان در حوزه‌های فرهنگی و فناوری فراهم خواهد شد. تولید بازی، نوشتن داستان و روایت در بازی، شخصیت‌پردازی‌های هنری، موسیقی بازی، تست کیفیت بازی و تولید سخت‌افزار بازی، همه و همه به عنوان گزینه‌های مختلف پیش‌روی تصمیم‌گیران است تا با هدایت شغلی و تحصیلی مناسب، بیش از دو هزار نیروی کار آماده در این بخش را ساماندهی و روانه بازار کار جدی و آینده‌دار کنند. البته این مهم نیاز به حمایت‌های مردمی در استفاده از بازی‌های خوب ایرانی دارد که این حمایت‌ها از سوی مردم، سازندگان و مسئولان را می‌توان در سه جنبه خلاصه کرد: خود محصول، رسانه و مصرف‌کننده.

محصول
محصول تولیدی باید دارای استاندارد فنی و همچنین متناسب با سلیقه و ذوق ایرانی و مصادیق سرگرمی‌های پذیرفته شده اسلامی و ایرانی باشد و از همه مهم‌تر باید از ایرانی بودن خود دفاع کند. استفاده از زبان فارسی و کاراکتر‌سازی تقلیدی از فرهنگ غربی نباید راهی برای ایجاد اعتبار و درآمد‌زایی اقتصادی در این زمینه باشد.

رسانه‌
رسانه‌های دولتی و خصوصی باید در راستای فرهنگ‌سازی به روش صحیح و منطقی به بیان واقعیت‌های‌ مثبت و منفی این رسانه‌ نوین بپردازند، چراکه بازی‌هراسی و بازی‌زدگی هر دو به این صنعت آسیب‌ می‌زند. همچنین تبلیغ و ترویج بازی‌های خوب ایرانی و تشویق مخاطبان به مصرف به اندازه و صحیح آن مستلزم پایه‌گذاری مناسب در زمینه بازی‌های دیجیتال در اذهان عمومی است تا موجب تقویت صنعت داخلی شود.

مصرف‌کنندگان‌
خرید بازی‌های ایرانی، کپی نکردن، تبلیغ و معرفی کردن، امتیاز بالا دادن به بازی‌های خوب، مبارزه با بازی‌های قاچاق در بازار توزیع دیجیتال و فیزیکی، حمایت از برخورد سخت و نرم (‌سلبی و ایجابی) با بازی‌های خارجی غیرمجاز از جمله حمایت‌های مصرف‌کننده است.

بدین‌ترتیب با درایت مدیریتی و حمایت‌های مردمی، این صنعت نوپا جسارت عرض‌اندام در مقابل غول اقتصاد نفتی را خواهد داشت تا شاید شاهد رشد درآمدی شرکت‌های ایرانی مانند بهره‌ وری اقتصادی شرکت‌هایی چون سوپرسل فنلاندی با درآمدهای میلیون دلاری باشیم.

نظر بدهید