انتخاب استراتژی مناسب برای توسعه کسب‌وکارهای جدید-۳

شتاب‌دهنده و انکوباتور

0
73

ناظر اقتصاد: تحول و رشد فوق‌العاده ظهور شرکت‌های نوپا در دو دهه اخیر موجب پیدایش نهادهای جدید و تغییر اکوسیستم کارآفرینی برای شرکت‌های نوپا شده است. یکی از نهادهایی که در این زمینه و با هدف حمایت از شرکت‌های نوپا شکل گرفته و توجهات بسیاری را به خود جلب نموده اما کمتر به صورتی دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، «شتاب‌دهنده»‌ها هستند. در واقع مرزهای مفهومی میان انکوباتورها، شتاب‌دهنده ها، سرمایه‌گذاران فرشته و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه به دلیل اشتباه در بکارگیری مفاهیم دقیق و مناسب، مبهم شده است(یان هاتاوی ، ۲۰۱۶). شتاب‌دهنده‌ها از طریق ارائه آموزش، مربیگری و تامین مالی، شرکت‌های نوپای دارای پتانسیل رشد را در مراحل اولیه حمایت می‌کنند. چهار عاملی که شتاب‌دهنده‌ها را نسبت به دیگر مراکز حمایتی از شرکت‌های نوپا (مانند انکوباتورها، سرمایه‌گذاران فرشته، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه) منحصر به فرد می‌کند عبارتست از:

داشتن دوره ثابت و کوتاه‌مدت حمایت
مبتنی بر تیم بودن و ارائه حمایت به گروهی از شرکت‌های نوپا
مربی محوربودن و منتورشیپی
فارغ التحصیلی از طریق برگزاری روز ارائه

هیچ‌کدام از دیگر نهادهایی که قبلا ً اشاره شد مثل انکوباتورها، سرمایه‌گذاران فرشته و سرمایه‌گذاری جسورانه، این عناصر را یکجا ندارند. جدول زیر بخوبی تفاوت بین شتاب‌دهنده‌ها و دیگر مراکز حمایتی را مشخص می‌کند. همچنین باید اشاره کرد برخی سازمان‌ها هستند که تلفیقی از مراکز حمایتی معرفی شده می‌باشند و شیوه‌های آموزشی و حمایتی آنها ترکیبی از شتاب‌دهنده‌ها و انکوباتورها و دیگر مراکز می‌باشد (آیان هاتاوی ، ۲۰۱۶).

شتاب دهنده و انکوباتور

Ycombinator اولین شتاب‌دهنده دنیا در سال ۲۰۰۵ راه‌اندازی شد و به دنبال آن TechStars در سال ۲۰۰۶ به عنوان دومین شتاب‌دهنده راه افتاد. تعداد شتاب‌دهنده‌ها در آمریکا در سال ۲۰۰۸ به ۱۶ برنامه شتاب‌دهی رسید و به‌تدریج با رشد تعداد به ۴۹ مورد در سال ۲۰۱۰ و ۱۷۰ شتاب‌دهنده در سال ۲۰۱۴ رسیده است. در واقع و به طور متوسط تعداد شتاب‌دهنده‌های آمریکا سالی ۵۰ درصد رشد را تجربه کرده است. این موضوع در شکل زیر نشان داده شده است.

شتاب دهنده و انکوباتور

در سراسر دنیا نیز روند به همین گونه است و مبتنی بر بررسی صورت گرفته توسط گروه مشاوران بوستون(۲۰۱۷) روند استفاده از ابزارهای توسعه بیرونی به نحوی فزاینده در حال افزایش است. این موضوع در شکل زیر نشان داده شده است.

شتاب دهنده و انکوباتور

در جدول زیر نیز مبتنی بر بررسی گروه مشاوران بوستون(۲۰۱۴) تفاوت میان مکانیسم‌های مختلف حمایت از شرکت‌های نوپا به تفکیک انکوباتورها، شتاب‌دهنده‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی و اتحادهای استراتژیک نشان داده شده است.

شتاب دهنده و انکوباتور

در ادامه این مطلب که چند روز آینده در سایت منتشر خواهد شد به فصل چهارم این گزارش با عنوان “ادغام و تصاحب” خواهیم پرداخت.

جهت مطالعه قسمت اول این مطلب، بر روی لینک روبرو کلیک نمایید: فصل اول: استفاده از منابع داخلی (توسعه درونی)

جهت مطالعه قسمت دوم این مطلب، بر روی لینک روبرو کلیک نمایید: فصل دوم: سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی

نظر بدهید