تغییر معادله به نفع گردشگری چین تا ۲۰۳۰

«گاردین» احتمال صعود سرزمین اژدها به صدر پربازدیدهای توریسم را بررسی کرد

0
50

ناظر اقتصاد: «تا سال ۲۰۳۰، چین به پربازدیدترین کشور جهان تبدیل خواهد شد»؛ گزارش جدید «گاردین» ضمن بیان این ادعا، معتقد است که حدود یک دهه دیگر، گردشگری چین بالاتر از مقاصد پربازدید کنونی جهان یعنی فرانسه، اسپانیا و ایالات متحده در میان کشورهای جهان خواهد بود.

تاکنون در دنیا، گردشگری چین به اعتبار گردشگران پرتعداد این کشور شنیده شده است؛ کشوری که تنها در سال ۲۰۱۷ تعداد ۱۴۵ میلیون شهروند آن به سایر کشورهای جهان سفر کردند و ۱۱ درصد از کل گردشگران جهان را در این سال تشکیل دادند. از همین رهگذر، کشورهایی که در حوزه گردشگری پیشرو و فعال محسوب می‌شوند، توجه ویژه‌ای به بازار چین دارند و با بازاریابی‌های گسترده در این کشور، درصدد جذب گردشگران ولخرج چینی هستند که با سفرهای خارجی خود بیش از ۵/ ۲ میلیارد دلار برای جوامع میزبان و کشورهای مقصد خود عواید اقتصادی رقم می‌زنند. اما در مقابل و طبق آخرین آمار «سازمان جهانی گردشگری»، این کشور در سال ۲۰۱۷ پذیرای حدود ۶۰ میلیون و ۷۴۰ هزار گردشگر خارجی در خاک خود بوده است؛ رقمی که فاصله‌ای چند میلیونی با آمار توریستی‌ترین کشورهای جهان دارد. اما «گاردین» در گزارش اخیر خود چنین ادعا می‌کند که تا سال ۲۰۳۰ معادلات کنونی به‌هم خواهد خورد و گردشگری چین تبدیل به نخستین گردشگری در جهان می‌شود.

گردشگری چین چگونه گوی سبقت را خواهد ربود؟

بنا به یافته‌های پژوهش جدیدی که موسسه «یورواستار اینترنشنال» انجام داده، تا سال ۲۰۳۰ چین با عبور از فرانسه به محبوب‌ترین مقصد سفر جهان میان گردشگران تبدیل خواهد شد و همزمان عنوان گردشگرفرست‌ترین و گردشگرپذیرترین کشور جهان را تصاحب خواهد کرد. به گزارش «گاردین» این پژوهش افزوده است که تا این سال، تعداد گردشگران خروجی چین از تعداد ۲۶۰ میلیون نفر عبور می‌کند و چینی‌ها با اختلافی بسیار نسبت به گردشگران آمریکایی و آلمانی، پرتعدادترین گردشگران جهان خواهند بود.

در حال حاضر فرانسه، اسپانیا و آمریکا به‌ترتیب با پذیرش ۹/ ۸۶ میلیون، ۸/ ۸۱ میلیون و ۹/ ۷۶ میلیون گردشگر خارجی در سال ۲۰۱۷ رتبه‌های برتر توریستی‌ترین کشورهای جهان را به خود اختصاص داده‌اند و چین در حالی در رده چهارم این فهرست قرار گرفته که در این سال میزبان اندکی کمتر از ۶۱ میلیون گردشگر خارجی در خاک خود بود. با این حال «گاردین» به نقل از مدیر موسسه «یورواستار اینترنشنال» تصریح می‌کند که حتی هم‌اکنون نیز صنعت گردشگری چین یکی از ستون‌های اقتصاد چین محسوب می‌شود و این اهمیت مقامات این کشور را به ‌صرافت توسعه سریع این حوزه در چین انداخته است.

پیش‌بینی می‌شود چین به رتبه نخست توریستی‌ترین کشورهای جهان تا سال ۲۰۳۰ خواهد رسید و بزرگ‌ترین بازار گردشگران را در اختیار خواهد داشت که بیشترین سفرها از آسیا و خصوصا کشورهای منطقه همچون هنگ‌کنگ و تایوان به این کشور صورت خواهد گرفت. «گاردین» در این گزارش همچنین تحلیل می‌کند که یکی از دلایل عمده افزایش بازدید‌کنندگان چین در سال‌های آینده و خصوصا افزایش سفر اتباع کشورهای همسایه چین به این کشور، رشد اقتصادی و افزایش سرانه درآمد مردمان کشورهای آسیایی و همجوار چین است؛ خصوصا که چین سیاست‌هایی در پیش گرفته تا دسترسی شهروندان کشورهای همسایه به چین و فرآیند صدور ویزای این کشور برای آنان تسهیل شود. این گزارش دلیل توجه ویژه چین به کشورهای آسیایی را در واقعیت نهفته در این آمار می‌داند که هم‌اکنون ۸۰ درصد گردشگران خارجی که از کشورهای آسیایی بازدید می‌کنند، خود از یک کشور آسیایی دیگر آمده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تعداد سفرهای خارجی آسیایی‌ها تا سال ۲۰۳۰ که مشتریان اصلی سفر به چین نیز محسوب می‌شوند، بیش از ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

اهمیت سفرهای داخلی

طبق گزارش «گاردین»، سفرهای اتباع چینی به مناطق توریستی این کشور و حوزه گردشگری داخلی نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری چین تا سال ۲۰۳۰ ایفا خواهد کرد. تخمین زده می‌شود که شهروندان این کشور تا پایان سال ۲۰۱۸ و در مجموع، حدود ۷/ ۴ میلیارد سفر به مقاصد داخلی در این کشور داشته باشند و پیش‌بینی می‌شود تعداد سفرهای داخلی در چین با ثبت رشدی ۵/ ۴۲ درصدی، به رقم خیره‌کننده ۷/ ۶ میلیارد سفر تا سال ۲۰۳۰ برسد. این رسانه بریتانیایی در گزارش خود یادآور می‌شود با توجه به اینکه حوزه توریسم در چین به چنین جایگاه در خور توجهی دست یافته و گردش مالی آن در این کشور رقم هنگفتی است، سیاست‌های متنوع و منسجمی برای توسعه این صنعت در داخل مرزهای این کشور در حال اجراست که بسیاری از آنها جهت تحقق اهداف توسعه پایدار و توزیع درآمدزایی در سطح کشور، بر تقویت گردشگری چین در مناطق روستایی متمرکز است. برنامه‌ای تحت عنوان «همه برای یکی» یکی از همین ماموریت‌هاست که مدیریت گردشگری چین در سال ۲۰۱۷ با هدف حفاظت از تنوع فرهنگی این کشور و مراقبت از محیط زیست و رسیدن به توسعه پایدار در مناطق روستایی این کشور اجرایی کرد.

چالش ویزایی

«گاردین» در بخش دیگری از گزارش خود تصریح می‌کند که اما هم‌اکنون در مسیر توسعه و شکوفایی گردشگری چین موانعی وجود دارد. یکی از جدی‌ترین آنها مشکلاتی است که در فرآیند اخذ ویزای این کشور برای شهروندان اروپایی و آمریکایی وجود دارد. این رسانه بریتانیایی با اشاره به نقش گردشگران این مناطق به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای گردشگری جهان که عواید اقتصادی قابل‌توجهی برای جوامع میزبان خود رقم می‌زنند، می‌افزاید که هم‌اکنون برای یک شهروند بریتانیایی شرایط و هزینه دریافت ویزا برای کشورهای رقیب چین در حوزه گردشگری ساده‌تر و ارزان‌تر است و بسیاری از بریتانیایی‌ها هزینه ۱۵۱ پوندی دریافت ویزای یک‌بار ورود توریستی چین را بالا می‌دانند. از همین رو، «گاردین» باور دارد که خصوصا به‌دنبال برگزیت که از ارزش پوند انگلیس کاسته شد، بیش از آن‌که گردشگران از سفر به چین استقبال کنند، این گردشگران چینی هستند که بر تعداد سفرهای خود به انگلستان و سایر کشورهای اروپایی خواهند افزود.

نظر بدهید