ناظر اقتصاد: همانطور که در اینفوگراف قابل ملاحظه است تبلیغات اینترنتی در تلفن همراه از سالهای ۲۰۱۱ به بعد یک روند رو به رشد داشته و هر سال سهم آن افزایش یافته است.
تبلیغات اینترنتی در جهان دارای یک روند به رشد و صعودی است و در حال حاضر بسیاری شرکتها بودجه قابل توجهی را صرف تبلیغات اینترنتی میکنند. این نوع تبلیغات حتی شامل شرکتهایی میشود که کسب و کار آنها در فضای فیزیکی است.
اما نکته مهمی که باید به آن توجه شود این موضوع است که نباید با رویکردی که در تبلیغات محیطی و فیزیکی وجود دارد با همان رویکرد به تبلیغات در اینترنت پرداخته شود. از آنجا که ایجاد و مدیریت یک کسب و کار در فضای اینترنت نیازمند نگاه متفاوتی نسبت به یک کسب و کار در فضای فیزیکی است، تبلیغات اینترنتی هم در این فضا نیازمند رویکرد و نگرش متفاوتی است تا اینکه تبلیغات بتواند اثربخش واقع شود.
آنچه در این اینفوگراف نشان داده شده است هزینه صرف شده در تبلیغات اینترنتی در از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ است که به تفکیک بروی دستکاپ و تلفن همراه نشان داده شده است که با نگاهی به نمودار میتوان روند روبه رشد هزینههای صرف شده در تبلیغات اینترنتی را مشاهده کرد.
همانطور که در اینفوگراف قابل ملاحظه است تبلیغات بر روی تلفن همراه از سالهای ۲۰۱۱ به بعد یک روند رو به رشد داشته و هر سال سهم آن از تبلیغات اینترنتی افزایش یافته است تا جایی که در سال ۲۰۱۸ که درآمد تبلیغاتی اینترنتی حدود ۱۰۷.۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است بیش از ۶۷ میلیارد دلار آن مربوط به تبلیغات اینترنتی در تلفن همراه میشود. در واقع میتوان یکی از دلایل اصلی این مسئله را گسترش تلفن همراه هوشمند و ارائه خدمات اینترنت با قیمت مناسب برروی این دستگاهها و وجود شبکههای اجتماعی دانست.
در گذشته تبلیغات از طریق تلفن همراه بیشتر برروی ارسال پیامک و مواردی از این دست خلاصه میشد ولی در حال حاضر با وجود شبکههای اجتماعی، تبلیغات در تلفن همراه به یک فرصت قابل توجه برای شرکتها در زمینه تبلیغات تبدیل شده است. همچنین ایجاد کسب و کارهای اینترتی خود نیز یکی از عوامل مهم در این زمینه است.
متاسفانه در کشور ما هنوز نگاه سنتی که در تبلیغات فیزیکی وجود دارد، در تبلیغات اینترنتی بر روی دستکاپ و دیگر وسایل نیز وجود دارد. یکی از مزایایی که تبلیغاتی اینترنتی نسبت به نوع دیگر تبلیغات دارد توانایی بیشتر در سنجش اثربخشی تبلیغات است. البته این نکته قابل ذکر است که دیگر روشهای تبلیغاتی هنوز جایگاه و مخاطبان خود را دارند و به دلیل پیچیده بودن طراحی یک کمپین تبلیغاتی و فاکتور مختلف در آن در این بخش نمیتوان تبلیغات اینترنتی را تنها روش تبلیغاتی در آینده دانست.