محیط تکنولوژیک کسب و کار

0
873

تکنولوژی به معنای دانش، ابزار و روش­هایی است که کالا و خدمات از طریق آن تولید می شود. تغییرات تکنولوژیکی شیوه های اجرایی کسب و کار را تغییر داده است. به عبارت دیگر، این تغییرات اجازه معرفی کالا و خدمات جدید را از طریق تغییر در روش­ها و سازمان تولید، تغییر در کیفیت منابع شیوه­ های جدید توزیع، و راه­های جدید ذخیره سازی اطلاعات صادر می نماید.

تغییرات سریع در تکنولوژی نیازی را جهت واکنش سریع در راستای حفظ قدرت رقابتی از طریق فراهم نمودن همان خدمات ابتکاری که رقبا ارائه می دهند ایجاد نموده است (توزیع محصولات با استفاده از تکنولوژی های نوین مانند سیستم های اطلاعات بازاریابی، مدیریت ارتباط بامشتری، فعالیت هایی عمومی هستند که در حوزه کسب و کار برای ارائه خدمات کارآمد به مشتریان به کار گرفته می شوند).

تغییرات تکنولوژیک و سطح تاثیری که بر محیط کسب و کار می گذارد را می­توان به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم متصور  شد.

الف- اثرات غیر مستقیم:

طی ۱۰ سال اخیر محیط تکنولوژیک تغییرات اساسی را در خود احساس کرده است که در اینجا به سه نمونه از این تغییرات که کسب و کارها را در سراسر دنیا متحول نموده اشاره می نماییم.

  1. متریال جدید

گرافنرا می­توان ماده جدیی نامید که یدک­کش عنوانی است که “متریال شگفتی ساز” قرن بیست و یکم نامیده شده است. گرافن ساختار دو بعدی از یک لایه منفرد شبکه لانه زنبوری کربنی می‌باشد و به علت داشتن خواص فوق‌العاده در رسانندگی الکتریکی و رسانندگی گرمایی، چگالی بالا و تحرک‌پذیری حامل‌های بار، رسانندگی اپتیکی و خواص مکانیکی به ماده‌ای منحصربفرد تبدیل شده است. این سامانه جدید حالت جامد به واسطه این خواص فوق‌العاده به عنوان کاندید بسیار مناسب برای جایگزینی سیلیکان در نسل بعدی قطعه‌های فوتونیکی و الکترونیکی در نظر گرفته شده است و از این رو توجه کم سابقه‌ای را در تحقیقات بنیادی و کاربردی به ویژه در حوزه نانو فناوری به خود جلب کرده است.

از جمله کاربردهای گرافن عبارتند از:

  • تولید ابرباتری‌ها
  • بافت زنده (گرافن به علت خاصیت انعطاف‌پذیری بالایی که دارد و همچنین تواناییزیست سازگاری در ساخت پوست مصنوعی، ایمپلنت‌های مصنوعی و سایر اعضای مصنوعی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد)
  • نمایشگرهای لمسی انعطاف پذیر
  • فیلتراسیون قوی
  • کاربرد در ساخت کامپوزیت‌ها جهت استحکام بخشی
  • گرافن و اکسید گرافن به عنوان نانوحامل دارو
  • مهندسی پزشکی
  1. بیوتکنولوژی

انتطار می رود که تاثیرات عمیقی بر زمینه های مختلف از خود بر جای گذارد، توسعه تولیدات جدید (مانند کامپیوترهایی که توان تقلید فعالیت­های مربوط به مغز انسان را دارند) می ­تواند فرایند توسعه کالاهای خاص را از طریق تسریع در پردازش گرهای موجود کنونی کوتاه تر کند.

  1. انرژی

نوع توسعه ای که در این زمنیه می­تواند اتفاق بیفتد مورد استفاده ابر رساناها به منظور انتقال الکتریسیته و تحقیقاتی است که احتمالا انرژی خورشیدی را به منبع مناسبی به انرژی تبدیل می کنند.

ب-اثرات مستقیم

در  این نوشتار منظور  از تاثیر مستقیم، نحوه تعامل و برقراری ارتباط کسب و کارها با یکدیگر، دولت و مشتریان است.

“شبکه های الکترونیکی به مردم این اجازه را خواهند داد که فراتر از محدودیت­های زمانی و مکانی گام گذاشته و از فرصت­های موجود در کسب و کار و بازاهای جهانی که امروزه قابل تصور نیست بهره برداری کنند (آلبرت آرنولد گور جونیور، معاون رئیس جمهور جولای ۱۹۹۸).  این جمله بود که گور  جونیور حدود ۱۹۹۸ مطرح نمود و در  طی مدت زمان کمتر  از  ۱۹ سال اکنون مشاهده می کنیم که محدودیت­های  زمانی  و مکانی برای بسیاری از کسب و کارهای  دانش بنیان مفهوم خود را از دست داده است. در هزاره سوم توسعه تکنولوژی و نو ظهور بازارهای الکترونیکی و نیز شبکه های مجازی و الکترونیکی فقط جایگزینی برای ساختارهای موجود بازار و زنجیره ارزش صنایع نبوده بلکه به عنوان عاملی مکمل ایفای نقش می نماید.

تکنولوژی انقلابی را شروع کرد که از طریق آن برخی کسب وکارهای جدید شروع به فعالیت نمودند و هم اکنون شاهد ظهور مدل های جدید کسب و کار هستیم و با ادامه روند حاضر بی شک ظهور کسب و کارهای الکترونیکی تاثیر قابل توجهی طی ۲۰- ۳۰ سال آینده بر اقتصاد جهانی خواهد داشت.

با توجه به تحولات تکنولوژیکی در محیط کسب و کار و ظهور اصطلاحات و مفاهیم جدید تجاری مانند بازار الکترونیک، کسب و کار الکترونیکی و نیز بازرگانی الکترونیک بی شک اکنون می­تواند زمانی هیجان انگیز برای شروع فعالیت در زمینه های مختلف کسب و کار باشد.

در اصطلاح ” اقتصاد جدید”، شبکه سازی دیجیتال و زیرساخت­های ارتباطی، پلتفرم جهانی را فراهم آورده اند که از طریق آن تعامل کسب و کارهای افراد، همکاری، ارتباط و جست و جوی اطلاعات امکان پذیر شده است.

ثروت ناشی از تکنولوژی­های مکمل دیجیتال شامل شبکه­های ارتباطی دیجیتال، نرم افزا، سخت افزارهای کامپیوتری، سایر شبکه­های مرتبط، پایگاه داده و سیستم­های اطلاعاتی، زنجیره­های عرضه و تامین (توزیع) و تولید و مدیریت دانش به واسطه استفاده از شبکه جهانی وب به عنوان نیروهایی پیشران، به شکل قدرتمندی به منظور تغییر کسب و کار ادغام شده اند.

گرچه عباراتی چون تجارت الکترونیک و نیز بازرگانی الکترونیک عباراتی نسبتا جدید هستند، در  عین حال جزئی از فرایند تکاملی تکنولوژیکی است که در طی ۳۰ سال اخیر اتفاق افتاده است. مفهوم “کسب و کار الکترونیک” در واقع با ادغام تکنولوژی­های متنوع و مختلف از جمله: تبادیل الکترونیکی داده، انتقال الکترونیکی وجوه، نقطه فروش الکترونیک و کارت­های هوشند که قبل از این در رسیدن به مفهومی جامع منزوی بودند به وجود آمد.

عبارات “تجارت الکترونیک” و “بازرگانی الکترونیک” تعاریفی که مقبولیت عمومی در جهان داشته باشد ندارند و اغلب به اشتباه به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. اما این مفاهیم از نظر ما تفاوت قابل توجهی بین این دو وجود دارد. در واقع کسب وکار الکترونیکی به معنای انجام هر عنصری از کسب و کار از طریق اینترنت بوده و پذیرای فعالیت­هایی از جمله ارائه خدمات به مشتریان و همکاری با شرکای تجاری، به علاوه خرید کالا و خدمات و اطلاعات است. کسب و کار الکترونیکی به طور رسمی می­تواند به تبادل کالا، خدمات و یا اطلاعات با یا بدون پرداخت وجه از طریق شبکه های الکترونیکی بپردازد که در مراحل سیستم ارزش اتفاق می افتد. این سیستم ارزش شامل زنجیره عرضه، زنجیره ارزش و زنجیره توزیع می شود (شکل ۱).

monitoreconomy_ir-business-3bahman95

                                           شکل۱: زنجیره های  تامین، ارزش و توزیع

بازرگانی الکترونیکی شامل حوزه هایی باریک­تر ی نسبت به کسب و کار الکترونیکی بوده و شامل تبادل تولیدات، خدمات و اطلاعات بین خریداران و فروشندگان می باشد. فعالیت خرده فروشان الکترونیکی چون آمازون در این دسته بندی قرار می گیرد.

جدول ارائه شده در زیر طبقه بندی رایج کسب و کار الکترونیکی با توجه به ماهیت معامله است. به منظور تجزیه و تحلیل دقیق، سازمان های کسب و کار به زیر بخش های (بخش خصوصی B، بخش عمومی G و جز سوم T) تقسیم شده اند. همچنین یک ستون برای مشتریان وجود دارد (C).

با نگاهی اجمالی می­توان فهمید که که کسب و کار الکترونیکی شامل طیف گسترده ای از انواع تبادلات و برنامه های بازرگانی و اطلاعاتی خارجی می باشد، این حال، طبقه بندی کسب و کار به کسب و کار (B 2 B) و کسب و کار به مصرف کننده (B 2 C)، هسته بازرگانی الکترونیکی را در بر می گیرد و این همان نقطه استفاده بهینه از اینترنت است.

                                                     جدول ۱: کاربردهای کسب و کار الکترونیکی
monitoreconomy_ir-business-3bahman95-1در این بین، تعاملات تجاری انجام شده از ساز و کار B 2 B تقریبا ۸۰ در صد کل معاملات انجام شده در بستر اینترنت را در بر می گیرد. در حالت B 2 B هر دو طرف معامله سازمان­های کسب و کار هستند و جنبه­ های تکنولوژیک و قانونی این حالت از کسب و کار ها نسبت به حالت­های دیگر از جمله B 2 C پیچیدگی بیشتری دارد و اغلب نیازمند نرم افزارهای پیجیده­ای است. لذا در  ادامه بحث را بر تجارت B 2 B متمرکز می نماییم.

تجارت B 2 B دارای ویژگی های خاصی به شرح زیر است:

  • یک فرآیند تجارت خودکار؛
  • تجارت حجم بالایی از کالا؛
  • ارزش خالص بالای تجارت کالا؛
  • برخلاف مبادلات B 2 C که معمولا محدود به کارت­های اعتباری و هوشمند هستند، در این نوع مبادلات اشکال مختلف پرداخت و نقل و انتقال الکترونیکی وجوه مجاز است؛
  • سطح بالایی از تبادل اطلاعات، از جمله پایگاه­های داده مشترک بین شرکای تجاری مختلف می طلبد و اغلب استفاده از اکسترانت را به همراه دارد.

نظر بدهید