گزارش روزانه بورس | ۳ دی ۹۷

0
235

وضعیت شاخص‌های بورس، قیمت فلزات اساسی و نرخ ارزها

ناظر اقتصاد: شاخص‌کل ‌بورس با افزایش ۷۹۰ واحدی به ۱۵۷.۴۸۴ واحد رسید. ارزش‌‌‌ معاملات‌ در بورس‌ ۵۸۹۲ میلیارد ریال (۱۸۴۶ میلیارد ریال مربوط به معاملات بلوکی) و در فرابورس ۲۶۱۰ میلیارد ریال (تقریبا ۷۳۴ میلیارد ریال معامله اوراق صکوک‌ و بلوکی) بوده ‌است. مجموع کل معاملات خرد در بازار بورس ‌و فرابورس معادل ۵۹۲۲ میلیارد ریال بوده ‌است.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز دو شنبه سوم دی ماه ۹۷ با افزایش ۷۹۰ واحدی به رقم ۱۵۷ هزار و ۴۸۴ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش ۱۱۰ واحدی عدد ۲۷هزار و ۲۱ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۱۳۲۹ واحدی به رقم ۱۷۰ هزار و ۶۲۷ واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش ۸۶۲ واحدی به رقم ۱۱۵ هزار و ۹۲۰ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش ۲۲۲ واحدی عدد ۳۱۴ هزار و ۲۰۸ واحد را به نمایش گذاشت. امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش ۹ واحدی بر روی رقم یک هزار و ۸۲۶ واحد متوقف شد.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از ۵۸۹ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۲ میلیارد و ۱۸۹ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۳۰ هزار و ۶۱۴ نوبت داد و ستد بود.

بازار سهام در حالی با حضور پررنگ‌تر حقیقی‌ها شاهد تقویت اندکی از حجم معاملات سهام در اغلب نمادهای معاملاتی بودند که گروه غذایی‌ها، لبنی‌ها، برخی سرمایه‌گذاری‌ها و تک سهم‌های فرابورسی میزبان بورس‌بازهای نوسان گیر بود. این در حالی است که تغییر در سیاست‌های بانکی از جمله سود روزشمار باعث خوش‌بینی‌هایی برای برخی معامله‌گران برای امکان ورود پول به بازار سهم شده است هر چند که بازار بدهی نشان داده این روزها میزبانی بهتری از صاحبان نقدینگی دارد.

مقایسه میزان بازدهی و ارزش بازارصنایع با صنایع بورسی از ابتدای سال ۱۳۹۷

افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی

براساس آخرین آمار بانک مرکزی میزان بدهی خارجی ایران در پایان مهرماه براساس سررسید اولیه بدهی‌ها ۱۰ هزار و ۹۳ میلیون دلار است که ۶ هزار و ۸۹۵ میلیون دلار آن بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و ۳ هزار و ۱۹۸ میلیون دلار از این میزان بدهی‌های کوتاه مدت است. این تعهدات بالفعل ایران بر مبنای یورو نیز رقمی بالغ بر ۸ هزار و ۷۶۵ میلیون یورو محاسبه شده که ۵ هزار و ۹۸۷ میلیون یورو از این میزان حجم بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و ۲ هزار و ۷۷۷ میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه‌مدت است. حجم بدهی‌های ایران در پایان شهریورماه ۱۰ هزار و ۳۱۷ میلیون دلار بوده که در پایان مهرماه با افت مواجه شده و به ۱۰ هزار و ۹۳ میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که آمار بدهی‌های خارجی ایران در پایان ماه نخست سال جاری ۱۱ هزار و ۳۰۵ میلیون دلار بوده است که این آمار حکایت از کاهش حجم بدهی‌های خارجی ایران در ۷ ماه نخست سال جاری دارد. از سوی دیگر میزان دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در پایان مهرماه سال جاری ۴۵۱۹.۲ هزار میلیارد ریال برآورد شده است که این رقم در مقایسه با مهر ماه ۹۶ که ۳۵۸۶.۸ هزار میلیارد ریال بوده ۲۶ درصد و در مقایسه با اسفند ۹۶ که ۴۰۷۰.۱ هزار میلیارد ریال بوده معادل ۱۱ درصد رشد داشته است. (اقتصاد آنلاین)

چینی‌ها ایستگاه تولید آب شیرین در بصره احداث می‌کنند

استانداری بصره در اطلاعیه ای اعلام کرد که این یادداشت تفاهم روز یکشنبه از سوی ‘اسعد العیدانی’ استاندار و نماینده شرکت چاینا انرژی به امضا رسید. استان بصره تابستان گذشته بدلیل بحران هایی چون کم آبی، شوری و آلودگی بالای آب های شرب و آشامیدنی و ساعات طولانی خاموشی برق صحنه هفته ها اعتراضات عمدتا خشونت آمیز بود که طی آن دهها نفر کشته و زخمی شدند و چندین مرکز دولتی، حزبی و نظامی به آتش کشیده شد و کشور را تا آستانه بحران جدی سیاسی برد. گزارش حاکی است بر اساس این یادداشت تفاهم قرار است یک ایستگاه تصفیه آب در منطقه ماء العباس با ظرفیت پنج هزار متر مکعب در ساعت و یک ایستگاه آب شیرین کنی نیز در منطقه شط العرب با ظرفیت سه هزار مترمکعب در ساعت از سوی این شرکت چینی احداث شود. این یادداشت تفاهم یکی از جدی ترین موارد حضور چین در طرح های توسعه و بازسازی عراق بویژه در استان راهبردی و نفت خیز بصره عراق بشمار می رود. چینی ها اخیرا مشارکت و همکاری وسیعی را نیز با کویت همسایه جنوب شرقی عراق آغاز کرده اند. (اقتصاد آنلاین)

پیش‌بینی بدترین چشم‌انداز برای اقتصاد جهان از سال۲۰۰۸

به گزارش لایو مینت، بر اساس تحقیقی که بانک آمریکا از مدیران مالی انجام داده است، ۵۳ درصد از مدیران پولی جهانی گفته اند که انتظار دارند رشد اقتصاد جهانی در طی ۱۲ ماه آینده تضعیف شود. این بدترین چشم انداز ترسیم شده برای اقتصاد جهانی از اکتبر سال ۲۰۰۸ تاکنون است. بازارهای آمریکا در واکنش به افزایش نگرانی ها از افت رشد اقتصاد جهانی به شدت تضعیف شده اند. این احساس به خوبی در این تحقیق نیز منعکس شده است. این در حالی است که نگرانی ها در مورد جنگ تجاری میان آمریکا و چین موجب شده تا صندوق بین المللی پول در ماه اکتبر پیش بینی خود از رشد اقتصاد جهانی را در طی امسال و سال آینده به ۳.۷ درصد برساند، در حالی که این پیش بینی در ماه جولای ۲.۹ درصد بود. احتمالا پیش بینی ها در هفته های اخیر از این هم کاهشی تر شده است. یک مقام صندوق بین المللی پول گفته، صندوق ممکن است در گزارش ماه ژانویه پیش بینی خود از رشد اقتصاد جهانی را باز هم کاهش دهد. بانک آمریکا مریل لینچ در تحلیل خود همچنین گفته که سرمایه گذاری در بورس های جهانی به پایین ترین رقم خود در طی ۲ سال گذشته رسیده است. هرچند جنگ تجاری میان آمریکا و چین برای هفتمین ماه متوالی مهمترین نگرانی سرمایه گذاران بوده است، اما سیاست تسهیل کمی و کند شدن رشد اقتصادی چین نیز از دیگر نگرانی های سرمایه گذاران به شمار می روند. (اقتصاد آنلاین)

گردش تجاری ۵ تریلیون دلاری «جاده ابریشم» در ۵ سال

به نقل از راشاتودی، از زمانی که پکن پروژه چند تریلیون دلاری «یک جاده و کمربند» را کلید زده ۵ سال می گذرد و شرکت های چینی در حال حاضر ۸۲ منطقه همکاری اقتصادی و تجاری در ۲۴ کشوری که در مسیر پروژه «یک جاده و کمربند» قرار دارند، احداث کرده اند. «یانگ جیئچی» رییس اداراه امور خارجی حزب کمونیست چین گفت: این پروژه بیش از ۲۴۰ هزار فرصت شغلی برای کشورهای اطراف پروژه ایجاد کرده است. در طول ۵ سال اخیر، حجم تجارت کالا میان چین و این کشورها متجاوز از ۵ تریلیون دلار است و سرمایه گذاری مستقیم خارجی هم بیش از ۷۰ میلیارد دلار ثبت شده است. بر اساس چارچوب پروژه «یک جاده و کمربند» بیش از ۱۱ هزار قطار باری در حال حرکت بین چین و اروپا است. این قطارها تقریبا ۱۰۰ شهر را در قسمت های مختلف این منطقه به یکدیگر متصل می کنند. ساخت کریدور اقتصادی چین-پاکستان منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی پاکستان تا دو درصد شده؛ ضمن اینکه انتظار می رود خط آهن موباسا-نایروبی باعث افزایش تولید ناخالص داخلی کنیا تا ۱.۵ درصد شود. بیش از ۱۴۰ کشور و سازمان بین المللی از ۵ سال گذشته تاکنون قراردادهایی را در ارتباط با احداث مشترک پروژه «یک جاده و کمربند» با چین منعقد کرده اند. این پروژه با هدف تقویت اتصال و همکاری بین آسیای شرقی، اروپا و آفریقای شرقی کلید زده شده است. همچنین انتظار می رود پروژه «یک جاده و کمربند» به طرز قابل توجهی تجارت جهانی را تقویت کند و هزینه های تجارت را برای کشورهای درگیر آن تا ۵۰ درصد کاهش دهد. پکن متمرکز بر روی پروژه های زیرساخت تقویت تجاری در امتداد مسیر باستانی جاده ابریشم است و دولت چین اعلام کرده که بنگاه های اقتصادی را برای ساخت زیرساخت ها و انجام امور بازرگانی تشویق خواهد کرد و راه را برای مسیرهای صادرات به قطب شمال که جاده ابریشم قطبی را شکل می دهد، هموار کند. (ایبنا)

نظر بدهید