گزارش روزانه ۱۴ مرداد ۹۸ بورس – رشد قابل توجه گروه محصولات دارویی

0
37

ناظر اقتصاد: در پایان معاملات امروز دوشنبه ۱۴ مرداد ۹۸ بورس ، شاخص‌کل ‌بورس با افزایش ۱۱۶۸ واحدی به ۲۵۶,۶۹۸ واحد رسید. ارزش‌‌‌ معاملات‌ در بورس‌ ۱۰,۶۹۵ میلیارد ریال (۱۴۷۸ میلیارد ریال مربوط به معاملات بلوکی) و در فرابورس ۹,۳۵۷ میلیارد ریال (تقریبا ۲۲۰۴ میلیارد ریال معامله اوراق صکوک و بلوکی) بوده است. مجموع کل معاملات خرد در بازار بورس ‌و فرابورس معادل ۱۶,۳۷۰ میلیارد ریال بوده است.

گزارش روزانه 14 مرداد 98 بورس - رشد قابل توجه گروه محصولات دارویی

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه ۱۴ مرداد ۹۸ بورس ، ۱۱۶۸ واحد رشد کرده و به رقم ۲۵۶ هزار و ۶۹۸ واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن ۹۶۶ واحد رشد کرده و به رقم ۶۹ هزار و ۳۷۱ واحد رسید. شاخص گروه محصولات دارویی امروز رشد بیش از ۳.۲ درصد را تجربه کرده و ارزش معاملات بورسی این گروه در حدود ۷۵ میلیارد تومان بوده است.

رشد قابل‌توجه نمادگروه‌های دارویی 

رشد قابل‌توجه نمادهای این گروه از ابتدای سال جاری بیشتر به افزایش نرخ‌های مصوب فروش صورت گرفته بود. این رشد در صورت‌های مالی این گروه و گزارش‌های ماهانه نیز به نمایش گذاشته شد.

با این حال حذف ارز مرجع از سرفصل مواد مصرفی این گروه باعث می‌شود تا معادلات سودآوری این گروه به فاز جدیدی وارد شود و این مساله است که رغبت به نمادهای این گروه را توجیه می‌کند. بر این اساس به نظر می‌رسد تا جایی که گمانه‌ها در رابطه با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از قوت برخوردار باشد صعود نسبی این گروه مورد انتظار باشد.

وضعیت نمادهای خودرویی در ۱۴ مرداد ۹۸ بورس

نمادهای خودرویی دادوستدهای امروز را در ادامه مسیر روز گذشته آغاز کردند اما رفته‌رفته دامنه صعود قیمتی در این نمادها محدودتر شد و بعضا شاهد قرمزپوشی این نمادها در آخرین معاملات بودیم. عمده‌ترین محرک رشد قیمتی در این گروه همچنان تجدید ارزیابی دارایی‌هاست. در این بین چندین مساله اهمیت پیدا می‌کند.

قطعیت معافیت مالیاتی برای افزایش سرمایه تمامی بنگاه‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای زیرمجموعه‌های سودآور ایران‌خودرو مهم است. در عین حال باید به سررسیدهای زمانی توجه داشت. مدیران ایران‌خودرو تاکید کرده‌اند که قصد دارند افزایش سرمایه را در اوایل فصل پاییز به انجام برسند و ضمنا اولین محل برای به‌روز‌رسانی دارایی‌ها را سرمایه‌گذاری‌‌های این شرکت عنوان کرده‌اند.

در این شرایط مسیر زمانی و قیمتی گروه تا حدود زیادی قابل حدس است. با این حال بار دیگر لازم به تاکید است که این گروه بر موج اخبار قبلی تا حدود قابل‌توجهی صعود کرده‌اند و برای ادامه مسیر نیاز به اخبار موثق‌تر و جزئیات بیشتر است.

لاستیک‌سازان طی هفته‌های اخیر افزایش نرخ حدود ۲۰ درصد را دریافت کرده‌اند. با این وجود عدم تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی برای تهیه کائوچوی طبیعی بار دیگر هزینه‌های این صنعت را با افزایش نسبی همراه خواهد کرد و بر اساس دستورالعمل‌های سازمان حمایت از مصرف‌کننده انتظار اعمال این تغییرات در نرخ‌های فروش وجود دارد.

با رسیدن به نیمه دوم سال، به نظر می‌رسد موضوع کنترل هزینه‌ها برای دولت به شدت حیاتی خواهد بود و بر این اساس احتمال تغییرات جدی در روند سیاست‌های این چنینی وجود دارد.

میزان بازدهی و ارزش بازار صنایع بورسی از ابتدای سال ۱۳۹۸

گزارش روزانه 14 مرداد 98 بورس - رشد قابل توجه گروه محصولات دارویی

وضعیت درآمدهای مالیاتی در ایران

درآمدهای مالیاتی ایران در سال ۱۳۹۷ با کاهش ۶ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۶ به حدود ۱۰۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که رقم درآمدهای مالیاتی برای نه ماهه ۱۳۹۷ در مقایسه با مدت مشابه قبل، از رشد ۱۲.۸ درصدی برخوردار بوده است. کاهش ۶ درصدی درآمد مالیاتی در سال ۱۳۹۷ مربوط به کاهش قابل توجه ۴۰ درصدی این درآمدها در فصل چهارم این سال است.
با توجه به اعلام سازمان امور مالیاتی، وصولی بخش مالیات‌های مستقیم در سال ۱۳۹۷ رقمی معادل ۶۴ هزار میلیارد تومان بود که ۱۰۱ درصد تحقق و ۱۵ درصد رشد نسبت به سال ۱۳۹۶ را نشان می‌دهد. همچنین در سال گذشته، حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان مالیات بر کالا و خدمات وصول شد که تحقق ۹۱ درصدی و رشد ۱۱ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۶ را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه هنوز جزئیات ارقام عملکرد مالیات کشور به صورت کامل برای سال ۱۳۹۷ منتشر نشده است، با تحلیل آمار اظهار شده توسط مسئولان مالیاتی، دلیل افت ۶ درصدی درآمدهای مالیاتی در سال ۱۳۹۷ را می‌توان به کاهش قابل توجه درآمد مالیات بر واردات نسبت داد.
درآمدهای مالیاتی مصوب در قانون بودجه کل کشور برای سال ۱۳۹۷ معادل ۱۱۲ هزار میلیارد تومان تعیین شده بود که با توجه به عملکرد این درآمدها، حدود ۹۵ درصد از این درآمدها، محقق شده است.
سهم درآمدهای مالیاتی از منابع عمومی بودجه مصوب در سال ۱۳۹۷ معادل ۳۶.۷ درصد در نظر گرفته شده بود که عملکرد درآمدهای مالیاتی در این سال نشان می‌دهد سهم مزبور محقق نشده و به ۲۷.۷ درصد رسیده است.
نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۱۳۹۷ با کاهش شدید ۲.۳ واحد درصدی نسبت به سال ۱۳۹۶ به حدود ۴.۵ درصد رسیده که تقریباً مشابه رقم سال ۱۳۹۱ است. بالاترین نسبت مزبور در سال ۱۳۹۵ اتفاق افتاده که برابر با ۷.۲ درصد بوده و بعد از آن روند افزایشی که از سال ۱۳۹۲ آغاز شده بود، متوقف و نزولی شده است. در مقایسه با بازارهای نوظهور و حتی کمترتوسعه‌یافته، نسبت مزبور برای ایران بسیار کم است و نشان می‌دهد درآمدهای مالیاتی سهم خود را در اقتصاد کشور متناسب با حجم اقتصاد، ایفا نکرده و چه بسا با نواقص هم از حیث ساختار نظام مالیاتی و هم از لحاظ روش‌ها و ابزارهای بکارگرفته شده، مواجه است. (اتاق تهران)

احتمال کاهش مجدد نرخ بهره آمریکا

بانک گلدمن ساچ پیش‌بینی کرده است که تهدیدات دونالد ترامپ برای وضع تعرفه ۱۰ درصدی علیه ۳۰۰ میلیارد دلار واردات کالای چینی، احتمال کاهش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا در نشست سپتامبر را بیش از پیش افزایش داده است.
گلدمن ساچ ادامه داد: اکنون پیش‌بینی می‌کنیم که به احتمال ۷۰ درصد فدرال رزرو در نشست سپتامبر نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد کاهش خواهد داد، احتمال اینکه نرخ بهره را ۰.۵ درصد کاهش دهد حدود ۱۰ درصد است و ۲۰ درصد نیز احتمال هست که فدرال رزرو در نشست سپتامبر نرخ بهره را تغییر ندهد.
گلدمن پیش از این اعلام کرده بود که احتمال کاهش نرخ بهره در نشست سپتامبر حدود ۵۵ درصد است. ترامپ روز پنجشنبه به طور ناگهانی اعلام کرد که قصد دارد تعرفه ۱۰ درصدی علیه واردات کالاهای چینی وضع کند.
فدرال رزرو آمریکا در نشست هفته گذشته خود برای نخستین بار در ده سال اخیر نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد کاهش داد. (بلومبرگ)

ابلاغ آیین‌نامه فرآیند استخراج رمز ارز

هیات وزیران در تصویب‌نامه شماره ۵۸۱۴۴/ت۵۵۶۳۷هـ مورخ ۱۳/۵/۱۳۹۸ آیین نامه فرآیند ماینینگ رمز ارزها را تصویب و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور آن را ابلاغ کرد که به شرح زیر است:
۱- استفاده از رمزارزها صرفاً با قبول مسئولیت خطرپذیری (ریسک) از سوی متعاملین صورت می‌گیرد و مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست.
۲- استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارزها (ماینینگ) با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است.
تبصره ۱- وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی، صلاحیت صدور مجوز یادشده را به سازمان‌های مناطق مربوط حسب مورد واگذار نماید.
تبصره ۲- استقرار واحدهای استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارزها (ماینینگ) شامل محدودیت محدوده (۱۲۰) کیلومتری شهر تهران، (۵۰) کیلومتری شهر اصفهان و (۳۰) کیلومتری مراکز سایر استان‌ها نمی‌باشند.
۳- سازمان ملی استاندارد ایران موظف است با همکاری وزارتخانه‌های نیرو و ارتباطات و فنآوری اطلاعات برچسب انرژی و استانداردهای کیفیت توان الکترونیکی و استانداردهای فنآورانه مرتبط برای تولید و واردات تجهیزات فرآورده‌های پردازش رمزنگاری‌شده رمزارزها (ماینینگ) را تدوین و ابلاغ نمایند.
۴- تامین برق متقاضیان استخراج رمزارزها صرفاً با دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا احداث نیروگاه جدید خارج از شبکه سراسری صورت می‌گیرد. تعرفه برق متقاضیان استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارزها (ماینینگ) با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام می‌گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد.
تبصره ۱- تعرفه سوخت گاز مورد نیاز متقاضیان استفاده‌کننده از برق تولیدی خارج از شبکه وزارت نیرو، با قیمت هفتاد درصد (۷۰%) متوسط ریالی گاز صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما است و تعرفه سوخت مایع نیز با قیمت متوسط ریالی سوخت مایع صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نفت تعیین و اعلام می‌گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد.
تبصره ۲- مصرف برق و گاز برای استخراج رمزارزها (ماینینگ) در ساعات و زمان اوج مصرف ممنوع است. وزارتخانه‌های نیرو و نفت (حسب مورد) ساعت و زمان اوج مصرف در طی سال را تعیین و ابلاغ می‌نمایند و از طریق شرکت‌های تابع و وابسته با نصب کنتور هوشمند نسبت به کنترل مصرف در این ساعات اقدام می‌نمایند.
تبصره ۳- استفاده از انشعاب برق و گاز جهت استخراج رمزارزها (ماینینگ) صرفاً با ارایه مجوزهای تعیین‌شده در این تصویب‌نامه مجاز می‌باشد و هر گونه استفاده از انشعاب برق و گاز مصرف خانگی، عمومی، کشاورزی، صنعتی و سایر مصارف برای استخراج رمزارزها (ماینینگ) ممنوع است. وزارتخانه‌های نیرو و نفت موظفند از طریق شرکت‌ها تابع و وابسته نسبت به شناسایی، قطع و جمع‌آوری انشعابات فاقد مجوز اقدام و مطابق قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز آب و برق، تلفن، فاضلاب و گاز -مصوب ۱۳۹۶- عمل نمایند.
تبصره ۴- متقاضیان استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارزها (ماینینگ) در صورت استفاده از منابع تجدیدپذیر و پاک تابع قوانین و مقررات مربوط و ضوابط وزارت نیرو هستند.
۵- وزارتخانه‌های ارتباطات و فنآوری اطلاعات و اطلاعات و استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نسبت به شناسایی و اعلام مراکز استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده رمزارزها (ماینینگ) با وزارت نیرو همکاری می‌نمایند.
۶- مراکز استخراج رمزارزها، به عنوان واحد تولید صنعتی شناخته‌شده و مشمول مقررات مالیاتی خواهند بود.
تبصره- واحدهای یادشده در صورتی که محصول خود را صادر و ارز حاصل از آن را بر اساس ضوابط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند، مشمول مالیات با نرخ صفر خواهند بود. (ایبنا)

نظر بدهید