گزارش روزانه ۲۰ آذر ۹۸ بورس

0
851

ناظر اقتصاد: در پایان معاملات ۲۰ آذر ۹۸ بورس ، شاخص کل بورس با کاهش ۴۷ واحدی به ۳۳۹,۳۸۶ واحد رسید. ارزش معاملات در بورس ۱۹,۷۶۵ میلیارد ریال (۱۵۴۹ میلیارد ریال مربوط به معاملات بلوکی) و در فرابورس ۱۴,۱۹۹ میلیارد ریال (تقریبا ۳۵۶۸ میلیارد ریال معامله اوراق صکوک و بلوکی) بوده است. مجموع کل معاملات خرد در بازار بورس و فرابورس معادل ۲۸,۸۴۷ میلیارد ریال بوده است.

گزارش روزانه 20 آذر 98 بورس

امروز معامله‌گران ۲۰ آذر ۹۸ بورس بیش از ۳.۳ میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۷۲ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۹۷۶ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز ۲۰ آذر ۹۸ بورس تهران موفق به ادامه مسیر صعودی خود نشد. شاخص سهام از ۲۷ آبان تا پایان معاملات روز گذشته ۱۷ روز متوالی را مثبت سپری کرد. رشد شاخص کل بورس تهران طی این مدت به بیش از ۱۲ درصد رسید. امروز ۲۰ آذر ۹۸ بورس نیز گرچه فشار فروش در ابتدای معاملات امروز به دنبال فشار فروش پایانی معاملات سه‌شنبه را شاهد بودیم اما در ادامه از کف روزانه فاصله گرفت.

در کنار سهام کالایی شرکت‌های غیرکالایی نیز بعضا همراه با جو امروز حاکم بر معاملات ۲۰ آذر ۹۸ بورس نوسان کردند. اما برخی از این نمادها مانند «خودرو» گرچه نتوانست صف خرید را تجربه کند اما با افزایش تقاضاهای ناگهانی در مقاطعی از بازار به رشد خود ادامه داد. در چنین شرایطی این سناریو از سوی عده‌ای مطرح می‌شود که در فضای تردید بازار جهانی و دلار احتمال ایجاد الاکلنگ قیمتی میان سهام کالایی و غیرکالایی وجود دارد. بر این اساس رشد کالایی‌ها با سیگنال مثبت نرخ دلار و بازار جهانی می‌تواند فشار را بر سهام غیرکالایی افزایش دهد تا از فضای بنیادی جذاب کالایی استفاده کنند.

میزان بازدهی و ارزش بازار صنایع بورسی از ابتدای سال ۱۳۹۸

گزارش روزانه 20 آذر 98 بورس

خرید ۲۰ درصد عرضه جهانی طلا توسط بانک‌های مرکزی

موسسه سرمایه‌گذاری گلدمن ساچز اعلام کرد بانک‌های مرکزی یک پنجم عرضه جهانی طلا را مصرف می‌کنند که نشان دهنده دور شدن آنها از دلار است.
جف کوری سرپرست تحقیقات جهانی کالا در این موسسه گفت: «دور شدن از دلار در بانک‌های مرکزی یا به عبارت دیگر، افزایش تقاضای بانک‌های مرکزی برای طلا از زمان نیکسون به بالاترین حد رسیده و این بانک‌ها حالا ۲۰ درصد عرضه جهانی طلا را مصرف می‌کنند. من طلا را بیشتر از اوراق قرضه دوست دارم چون استفاده از اوراق قرضه باعث دور شدن از دلار نمی‌شود».
تحلیل‌گران گلدمن هفته گذشته گفتند سرمایه‌گذاران باید دارایی‌های بلندمدت خود را با طلا متنوع کنند.
قیمت طلا در ماه سپتامبر به بالاترین حد شش ساله رسید. فدرال رزرو هزینه‌های وام‌گیری را پایین آورده و میزان کل بدهی‌ها که کمتر از صفر بود، حالا به رکورد ۱۷ تریلیون دلار رسیده است.
اطلاعات دولتی نشان می‌دهد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تامینی و سایر دلالان در هفته‌ منتهی به سوم دسامبر، ۸.۹ درصد شرط‌بندی‌های خوشبینانه خود را بر این فلز گرانبها افزایش داده‌اند که بیشترین افزایش از اواخر سپتامبر است.
گلدمن اعلام کرد: طلا نمی‌تواند کاملا جایگزین اوراق قرضه باشد ولی میزان تخصیص بخشی از اوراق قرضه معمولی به طلا همچنان بالاست.
طلا حدود ۶ درصد ارزش خود را نسبت به اوج قیمت در سپتامبر از دست داده است. قیمت این فلز گرانبها در نیویورک ۰.۱ درصد افزایش یافته و به ۱۴۶۱.۶۸ دلار در هر اونس رسیده است. این بانک سرمایه‌گذاری پیش‌بینی می‌کند قیمت دلار در سال آینده به ۱۶۰۰ دلار در هر اونس برسد. (بلومبرگ)

ارزش صادرات غیرنفتی از ۲۷ میلیارد دلار گذشت

در هشت ماهه نخست سال جاری، ۲۷.۴ میلیارد دلار کالا از کشور صادر و ۲۸.۳ میلیارد دلار کالا به کشور وارد شده است. گمرک ایران با انتشار اطلاعات آماری هشت ماهه امسال، رقم صادرات غیرنفتی کشور طی این مدت را ۲۷ میلیارد دلار اعلام کرد.
براساس داده‌های آماری گمرک ایران، میزان صادرات غیرنفتی کشور در پایان ۸ ماهه سال جاری از لحاظ وزنی به بیش از ۸۸ میلیون و ۳۶۰ هزار تن رسید که نسبت به ۷۵ میلیون و ۸۸۴ هزار تن ۸ ماهه سال ۹۷ رشد ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد. از لحاظ ارزش نیز میزان صادرات غیرنفتی کشور در ۸ ماهه امسال به ۲۷.۴ میلیارد دلار بالغ شده است .
در بخش واردات نیز، در ۸ ماهه امسال ۲۲ میلیون و ۱۲۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۸.۳ میلیارد دلار وارد کشور شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۱ میلیون و ۷۸۴ هزار تن و ۲۹.۸ میلیارد دلار بوده است. بر این اساس، میزان واردات کشور در ۸ ماهه امسال از لحاظ وزنی رشد ۱.۵ درصدی و از لحاظ ارزش نیز کاهش ۴.۸ درصدی داشته است.
همچنین طی این مدت کشورهای چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان پنج مقصد اول کالاهای صادراتی ایران و چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان پنج مبدا اول واردات به ایران بوده‌اند. (اتاق تهران)

کسری بودجه ۱.۲ تریلیون دلاری آمریکا

دفتر بودجه کنگره آمریکا پیش‌بینی کرد کسری بودجه این کشور به طور متوسط به سالی ۱.۲ تریلیون دلار افزایش یابد. طی دو ماه ابتدایی سال مالی جاری، کسری بودجه دولت آمریکا به ۳۴۲ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است که این رقم ۱۲ درصد بیشتر از کسری بودجه ثبت شده طی مدت مشابه دوره قبل است. دفتر بودجه کنگره آمریکا پیش‌بینی کرده است که کسری بودجه سالانه آمریکا در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۹ به طور متوسط به ۱.۲ تریلیون دلار افزایش پیدا کند.
طی بازه زمانی اکتبر تا نوامبر، درآمدهای دولت آمریکا با سه درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۷۱ میلیارد دلار رسیده است که در این بین میزان مالیات دریافتی از اشخاص با چهار درصد افزایش به ۱۷ میلیارد دلار و مالیات بر درآمد شرکت‌ها با ۱۴ درصد افزایش به یک میلیارد دلار رسیده است. از سوی دیگر اما درآمدهای گمرکی با وجود جنگ تجاری و افزایش تعرفه‌ها روی محصولات چینی در مجموع با ۱۱ درصد کاهش به پنج میلیارد دلار رسیده است.
از سوی دیگر طی این مدت دولت آمریکا ۸۱۳ میلیارد دلار هزینه داشته است که در این بین هزینه‌های امنیت عمومی، مراقبت‌های درمانی و امداد اولیه پزشکی با هفت درصد افزایش به ۲۲ میلیارد دلار رسیده است. هزینه‌های مربوط به برنامه‌های نظامی نیز طی این مدت هفت درصد بیشتر شده و به هشت میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. هزینه‌های آموزشی نیز با ۲۵ درصد افزایش به رقم سه میلیارد دلار رسیده است.
کسری بودجه کلی دولت آمریکا در سال مالی ۲۰۱۹ به ۹۸۴ میلیارد دلار رسید و این در حالی است که در زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ در سال مالی ۲۰۱۷ این رقم تنها ۵۸۷ میلیارد دلار بود.
در حال حاضر نسبت بدهی به کل اقتصاد آمریکا در بالاترین سطح خود از زمان جنگ جهانی دوم قرار دارد و طبق پیش‌بینی دفتر بودجه کنگره آمریکا، تا سال ۲۰۲۹ بدهی‌ها تقریبا به اندازه کل تولید ناخالص داخلی آمریکا خواهند شد. (ایسنا)

برخی از نقاط ضعف بنیادی لایحه بودجه

فروض خوشبینانه: در زمستان ۱۳۹۷ وقتی به سازمان برنامه اعتراض شد که علیرغم چشم‌انداز تحریم آبان ۹۷، چرا پیش‌بینی روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت خام را مبنای بودجه سال ۱۳۹۸ قرار داده است؟ پاسخ داده شد که بودجه باید پیام آسیب‌ناپذیر بودن کشور را به خارجی‌ها منتقل کند! ثمره چنین دیدگاهی آن بود که از حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد نفت، حتی نصف آن نیز امسال محقق نخواهد شد و بالطبع مشکلاتی برای طرف هزینه‌های کشور رخ داد. با کمال تعجب لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ همچنان یک فرض خوشبینانه را برای بودجه اقتصادی که می‌خواهد مقاومتی باشد، برگزیده است یعنی صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت و میعانات.
عدم اصلاحات مالیاتی: مقامات وزارت اقتصاد بارها از «حداقل» ۴۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی و بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان معافیت‌های غیرموجه مالیاتی صحبت کرده‌اند اما نه در قالب لایحه‌ای مستقل و نه در ذیل لایحه بودجه، هیچ پیشنهادی برای اصلاح بی‌عدالتی مالیاتی داده نشده است. به خاطر داریم که روزهای گذشته رئیس سازمان برنامه حتی با اندکی کاهش در معافیت مالیاتی هنرمندان مخالفت کرد. اضافه کردن پایه‌های مالیاتی‌ای که در جهان دهه‌هاست سابقه دارند (مانند مالیات بر عایدی سرمایه) نیز ظرفیت دیگری بود که گرچه درآمدش به سال ۱۳۹۹ وصال نمی‌داد، اما می‌توانست حاکی از عزم جدی دولت باشد.
بیش برآوردی درآمد: تجربه سال‌های گذشته در خصوص مواردی مانند فروش اوراق یا فروش اموال مازاد دولت، نشان از عملکرد بسیار ضعیف دولت‌ها دارد. با این وجود، دولت برای سال آتی رقم عجیب ۸۰هزار میلیارد تومان فروش اوراق و همچنین قریب ۵۰هزار میلیارد تومان فروش اموال را در لایحه گنجانیده است که از اکنون عدم تحقق آن روشن است. این درآمدهای غیرقابل تحقق، تنها به غیرواقعی‌تر شدن سند بودجه می‌انجامد.
بی‌تفاوتی به رشد: ثمره درآمدهای غیرواقعی در لایحه بودجه آن است که بلافاصله با کاهش درآمد محقق شده در سال ۱۳۹۹، دولت ناچار است از هزینه عمرانی خود بکاهد (زیرا بخش زیاد مخارج جاری، غیرقابل اجتناب است). اگر بدانیم که هزینه عمرانی، عمده‌ترین بخش بودجه دولت است که خاصیت تحریک رشد و اشتغال را دارد، نتیجه می‌گیریم که به احتمال زیاد بودجه سال آتی، کمک ویژه‌ای به رشد تولید و اشتغال نخواهد کرد. این در حالی است که به لحاظ اقتصاد کلان، خروج سریع‌تر از رکود موجود، تنها با محرک‌های بودجه‌ای و مالی یا اصلاحات طرف عرضه صورت خواهد گرفت که نشانه‌ای از شروع هیچ‌کدام از دو دسته اصلاحات رؤیت نمی‌شود.
بی‌صداقتی با مردم: در این روزها مسئولان سازمان برنامه از تحقق آرزوی دیرین کشور یعنی صرف شدن تمام درآمد نفت در بودجه عمرانی صحبت می‌کنند. واقعیت اما چیز دیگری است. اولاً در استخر خزانه‌داری کل کشور، نمی‌توان درآمد نفت را از مالیات تمییز داد و گفت فلان بخش از درآمد صرف بهمان بخش از هزینه شود. ثانیاً طبق قانون بودجه ۱۳۹۸ دولت در مقابل بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی رقمی کمتر از ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی قرار داد (یعنی کمتر از ۵۰ درصد درآمد نفت). با کاهش صادرات نفت به ارقام بسیار پایین، با توفیق اجباری و بدون هیچ قصد و برنامه‌ای، رقم درآمد نفتی دولت در سال آتی احتمالاً نزدیک رقم مخارج عمرانی خواهد شد. چرا نباید با جامعه و کارشناسان، صادقانه سخن گفت و از سرمایه اجتماعی نکاهید؟ چرا نباید مثل بسیاری از اقتصادهای موفق جهان، صراحتاً رقم کسری بودجه را در لایحه درج نکرد؟
صندوق روبی: با توجه به تنگنای مالی تحریم‌ها باید حق داد اگر دولت درصد کمتری از درآمد خود را به صندوق توسعه ملی واریز نماید (که چنین نیز کرده است) اما اینکه فراتر از واریز کمتر، حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان نیز از موجودی صندوق را صرف نیازهای بودجه‌ای خود نماید، معنایی جز جارو کردن صندوق ندارد (۳۰ هزار میلیارد تومان در منابع بودجه بعلاوه ۳.۴ میلیارد یورو در قالب تبصره ۴). آیا اگر احتمال تداوم مشکل بودجه در سال ۱۴۰۰ داده می‌شد، باز هم این حجم از برداشت از صندوق، راهبرد مدبرانه‌ای بود؟
با عنایت به بقای مشکلات اساسی بودجه و درخواست مؤکد رهبر معظم انقلاب در سال قبل برای اصلاح ساختار بودجه، پیشنهاد قابل تأمل آن است که در اولین فرصت، کلیات لایحه بودجه رد شده و برای اصلاح به دولت محترم عودت شود تا اندکی از حجم غیرواقعی ارقام و درآمدهای آن کاسته گردد.
منبع: نود اقتصادی

نظر بدهید