گزارش ۱ اسفند ۹۷ بورس – بازگشایی فولاد

0
112

ناظر اقتصاد: ۱ اسفند ۹۷ بورس شاهد افزایش در شاخص کل بود شاخص‌کل ‌بورس با افزایش ۲۱۰۲ واحدی به ۱۵۹,۴۸۹ واحد رسید. ارزش‌‌‌ معاملات‌ در بورس‌ ۵۳۸۶ میلیارد ریال (۸۳۸ میلیارد ریال مربوط به معاملات بلوکی) و در فرابورس ۳۶۴۳ میلیارد ریال (تقریبا ۱۳۹۵ میلیارد ریال معامله اوراق صکوک‌ و بلوکی) بوده ‌است. مجموع کل معاملات خرد در بازار بورس ‌و فرابورس معادل ۶۷۹۶ میلیارد ریال بوده ‌است.

گزارش 1 اسفند 97 بورس - بازگشایی فولاد

گزارش 1 اسفند 97 بورس - بازگشایی فولاد

در پایان معاملات چهارشنبه ۱ اسفند ۹۷ بورس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) با افزایش ۲۱۰۲ واحدی به رقم ۱۵۹ هزار و ۴۸۹ واحد رسید.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش ۱۲۱ واحدی عدد ۲۹ هزار و ۸۷۸ واحد را به نمایش گذاشت.شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۲۸۴۱ واحدی به رقم ۱۷۷ هزار و ۷۰۱ واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش ۲۰۴۷ واحدی به رقم ۱۱۹ هزار و ۴۴۵ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش ۱۸۲۹واحدی عدد ۳۰۸ هزار و ۴۲۳ واحد را به نمایش گذاشت.

۱ اسفند ۹۷ بورس همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش ۲۴ واحدی بر روی رقم یک هزار و ۹۹۰ واحد نشست.

بازگشایی فولاد -۱ اسفند ۹۷ بورس

ارزش کل معاملات ۱ اسفند ۹۷ بورس تهران در حالی به بیش از ۵۳۸ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۵۱۹ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۵۳ هزار و ۴۵۹ نوبت داد و ستد بود.

معامله‌گران ۱ اسفند ۹۷ بورس تهران در حالی هم‌سو با نوسان بازارهای جهانی شاهد تقویت حجم تقاضا در سهم‌های بزرگ به ویژه شرکت‌های بازار اولی بود که در گروه فلزات اساسی شکل‌گیری صف خرید پایدار قابل تأمل بود.

بازگشایی «فولاد» پس از ثبت افزایش سرمایه بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را داشته است. در عین حال نزدیک شدن به موعد انتشار گزارش‌های ماهانه در کنار روند باثبات و مساعد بازارهای جهانی از موثرترین عوامل در صعود سهام بوده است. با این وجود ارزش معاملات همچنان در سطوح نسبتا پایینی به سر می‌برد.

میزان بازدهی و ارزش بازارصنایع بورسی از ابتدای سال ۱۳۹۷

گزارش 1 اسفند 97 بورس - بازگشایی فولاد

چشم‌انداز اقتصاد روسیه از منظر موسسه رتبه‌بندى اعتبارى فیچ Fitch

موسسه بین‌المللى رتبه‌بندى اعتبارى فیچ پیش‌بینى کرد با وجود احتمال تشدید تحریم‌هاى آمریکا، رشد اقتصادى روسیه در سال ٢٠١٩ همچنان مثبت و حدود ۱.۵ درصد باشد و در سال ٢٠٢٠ کمى بهبود یافته و به ۱.۹ درصد برسد.
افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده و کاهش سرمایه‌گذارى دو عامل اصلى کاسته شدن از نرخ رشد اقتصادى روسیه در سال ٢٠١٩ خواهد بود.
همچنین به دلیل نرخ بالاتر مالیات بر ارزش افزوده، تضعیف روبل و افزایش انتظارات تورمى، انتظار مى‌رود نرخ تورم نیز از ۲.۹ درصد در سال ٢٠١٨ به ۵.۳ درصد در سال ٢٠١٩ افزایش یابد.
فیچ پیش‌بینى کرده است افزایش درآمدهاى غیرنفتى روسیه در سال ٢٠١٩ باعث جبران شوک‌هاى منفى عرضه و افزایش هزینه‌هاى بودجه به ویژه در زمینه هزینه‌هاى عمرانى، خواهد شد.
اعمال سیاست تقویت انعطاف‌پذیرى نرخ ارز و رعایت قاعده مالى، از ظرفیت روسیه در زمینه جذب شوک‌هاى خارجى و محدود کردن تاثیر منفى نوسانات بهاى نفت خام بر اقتصاد این کشور، پشتیبانى خواهد کرد. (معاونت بررسى‌هاى اقتصادى اتاق تهران)

جنگ گازی روسیه و آمریکا برای عرضه گاز در اروپا

زمینه برای یک جنگ قیمت گاز طبیعی در اتحادیه اروپا که به رونق تقاضا کمک کرده و فروش روسیه و آمریکا به این منطقه را افزایش خواهد داد، مهیا شده است. این جنگ به درآمدها لطمه چندانی نخواهد زد زیرا عرضه گاز در اروپا به اندازه‌ای سودآور است که قیمت‌ها در آمریکا بیش از دو برابر افزایش یافته است.
پس از جنجال هفته گذشته پیرامون رفع روزنه‌های قانونی برای خط لوله نورد استریم ۲ روسیه در اتحادیه اروپا، آلمان هفته جاری قول داد حداقل دو پایانه احداث کند که بازارش را به روی واردات دریابرد از جمله واردات گاز آمریکا خواهد گشود.
رقابت مستقیم میان بزرگترین تولیدکنندگان گاز جهان قیمت‌ها را تا حدودی کاهش خواهد داد حتی اگر اروپا برای رسیدن به اهداف جوی بلند پروازانه خود به واردات بالاتر نیاز پیدا کند. قیمت گاز در اروپا حتی پس از اینکه در سپتامبر کاهش پیدا کرد، همچنان بالا محسوب می‌شود و قیمت آن معمولاً بالاتر از آسیا است.
نمایندگان دولت‌های اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا هفته گذشته بازنگری قانون بازار گاز را برای تشویق رقابت تصویب کردند. اگرچه این قانون در خصوص خط لوله نورد استریم ۲ برای انتقال مستقیم گاز از روسیه و دور زدن شبکه اوکراین روزنه‌هایی دارد، این قانون برای تشویق رقابت میان تأمین کنندگان تدوین شده است.
آینده برای LNG است؛ روسیه و آمریکا برای تأمین گاز اروپا که دولت‌هایش در تلاش برای توقف استفاده از زغال سنگ و استفاده از سوخت‌های پاک هستند رقابت می‌کنند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تلاش برای تحکیم یکی از بزرگترین منابع ارزآوری خارجی این کشور است در حالی که دونالد ترامپ می‌خواهد سهم بزرگ‌تری از رشد مصرف گاز اروپا را برای کشورش تصاحب کند.
خط لوله زیردریایی نورد استریم ۲ به طول ۱۲۰۰ کیلومتر جنجال برانگیز شده است زیرا کشورهای شرق اروپا که نگران رویکرد روسیه هستند حمایت آمریکا را در مخالفت با این پروژه جلب کرده اند.
هدف مقامات اروپایی پایان بخشیدن به ابهامات پیرامون زیرساخت واردات گاز با تحت پوشش قرار دادن تمامی خط لوله به داخل یا خارج از اتحادیه اروپا است. (بلومبرگ)

تکلیف جدید مجلس برای سازمان مالیاتی

سازمان مالیاتی مکلف به وصول حداقل ۳۰ درصد از مالیات‌های معوقه سال ۹۷ براساس اختیارات قانونی براساس اطلاعات حاصل از صدور فاکتورهای خرید و صندوق مکانیزه فروش شد.
نمایندگان در نشست علنی صبح (چهارشنبه، یک اسفندماه) مجلس در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با بند الحاقی ۴ تبصره ۶ ماده واحده این لایحه موافقت کردند که براساس آن سازمان امور مالیاتی مکلف است در سال ۹۸ با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی موضوع ماده (۱۶۹) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به تعیین تکلیف مطالبات تا پایان سال ۱۳۹۷ مالیات دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام و حداقل سی ­درصد (۳۰%) این مطالبات را وصول و به ردیف درآمدی ۱۱۰۱۱۳ جدول شماره (۵) این قانون واریز کند. بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در صورت عدم رعایت تکالیف فوق و سایر تکالیف مقرر در ماده (۱۶۹) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و آیین‌نامه اجرائی آن علاوه بر جریمه‌های مزبور در قانون مالیات‌های مستقیم مشمول جریمه‌ای معادل دو درصد (۲%) حجم سپرده‌های اشخاص نزد بانک و موسسه مالی و اعتباری در هرسال می‌شوند.
این جریمه‌ها از طریق مقررات قانون مزبور قابل مطالبه و وصول خواهد بود. همچنین شرکت‌های بیمه مکلفند اطلاعات هویتی، مالی و اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی درخواست‌شده را به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی مقرر می‌دارد در اختیار آن سازمان قرار دهند. شرکت‌های بیمه درصورت عدم رعایت این بند علاوه بر جریمه‌های مزبور در قانون مالیات‌های مستقیم مشمول جریمه‌ای معادل پنج درصد (۵%) حق بیمه دریافتی در پایان سال ۱۳۹۷ خواهند بود. (ایبنا)

لزوم تبیین سیاست‌های بلندمدت اقتصادی در اقتصاد ایران

مقداری زیادی از مشکلات امروز ما ناشی از این است که همیشه سعی کردیم سیاستی را اجرا کنیم که مشکل امروز ما را حل می‌کند، بدون اینکه فکر کنیم که این سیاست بعد از یک دوره‌ای باز می‌گردد و به اقتصاد آسیب می‌زند.
اگر فرض کنیم که تحریم‌ها به یک شکلی- شاید با یک شدت کمتری- باقی می‌ماند، باید برنامه‌ریزی جامعی را بر این اساس شروع کنیم. باید برنامه‌ریزی کنیم و ببینیم که چه کالاهایی در داخل باید تولید کنیم و چه کالاهایی اگر تولید نشود، عیبی ندارد.
در این مسیر همکاری مردم و اعتمادسازی بین مردم و دولت جز ملزومات است. همه باید حس کنند که می‌خواهیم وضعیت کشور را در شرایط تحریمی بهتر کنیم و بسازیم و برای آن هم همکاری در سطوح و موارد مختلف لازم است. مردم نباید انتظار داشته باشند که میزان مصرفشان همان مقداری باشد که سال گذشته بوده است. آن وضعیت نمی‎تواند ادامه پیدا کند. چون تحریم میزان دلاری که وارد کشور می‌شود را کم می‌کند و بخش قابل توجهی از ارزی که وارد می‌شود، برای سرمایه‌گذاری لازم است. لذا اگر سطح مصرف پایین برود و بتوان بخش قابل توجهی از درآمدمان را پس‌انداز کنیم، مقداری منابع خواهیم داشت که می‌توان آن را سرمایه‌گذاری کرد. برای اینکه این کار با موفقیت انجام شود، مردم باید حس کنند روی اینکه این منابع کجاها باید سرمایه‌گذاری شوند، درست برنامه‌ریزی می‌شود و آنها در تصمیم‌گیری شریک‌اند.
اگر درست سرمایه‌گذاری کنیم، خیلی از مشکلات حل خواهند شد. افزایش سرمایه‌گذاری، نیروی کار را هم به طور مؤثرتری به کار خواهد گرفت. الان یک نیروی عظیم تحصیل کرده بیکار در کشور هست. سیاست دولت باید بتواند شرایطی فراهم کند که ابزار تولید برای این‌ها ساخته شود.
حتی می‌توان از این نیروی کار تحصیل کرده در حوزه بهبود فناوری کمک گرفت تا بتوانیم با صرف وقت کمتر یا صرف منابع کمتر کالاها را تولید کنیم.
باید جامعه را امیدوار کرد که دولتی که روی کار است، می‌داند دارد چه می‌کند. به تخصص اهمیت می‌دهد و می‌خواهد که بسازد. در این صورت است که مردم می‌پذیرند در ازای مصرف بیشتر در آینده، امروز کمتر مصرف کنند.
منبع: دکتر هادی صالحی اصفهانی در گفت‌وگو با ماهنامه اندیشه نامه

نظر بدهید