گزارش ۱۴ مهر ۹۸ بورس – کاهش شاخص بازار اول

0
81

ناظر اقتصاد : در پایان معاملات ۱۴ مهر ۹۸ بورس ، شاخص کل بورس با کاهش ۷،۰۹۴ واحدی به ۳۲۰،۲۱۱واحد رسید. ارزش معاملات در بورس ۲۴،۳۸۷میلیارد ریال ( ۱۷۰۴میلیارد ریال مربوط به معاملات بلوکی) و در فرابورس ۱۰،۴۶۸ میلیارد ریال (تقریباً ۳۳۵۸میلیارد ریال معامله اوراق صکوک و بلوکی) بوده است. مجموع کل معاملات خرد در بازار بورس و فرابورس معادل ۲۹،۷۹۳ میلیارد ریال بوده است.

گزارش 14 مهر 98 بورس - کاهش شاخص بازار اول

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه ۱۴ مهر ۹۸ بورس با ریزش ۷۰۹۴ واحدی به رقم ۳۲۰ هزار و ۲۱۱ واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز امروز کاهشی بوده و با ریزش ۱۹۴۷ واحد به رقم ۹۵ هزار و ۴۲۹ واحد رسید. ارزش روز بازار بورس تهران امروز به بیش از یک میلیون و ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران ۱۴ مهر ۹۸ بورس اوراق بهادار بیش از ۵.۴ میلیارد سهام،‌ حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۹۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۲۴۳۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۱۹۰۶ واحد افت کرده و به رقم ۸۶ هزار و ۶۴ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن با کاهش ۱۳۰۳ واحد به رقم ۶۳ هزار و ۸۸۸ واحد رسید. شاخص آزاد شناور با کاهش ۸۷۷۶ واحد به رقم ۳۷۳ هزار و ۲۴۸ واحد رسید

شاخص بازار اول ۱۴ مهر ۹۸ بورس با کاهش ۵۹۳۶ واحد به رقم ۲۳۱ هزار و ۸۰۱ واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس با کاهش ۱۰ هزار و ۹۱۹ واحد به رقم ۶۵۵ هزار و ۳۰۱ واحد رسید.

امروز عمده نماگرهای بورس قرمز پوش بوده و نمادهای مهم در کاهش شاخص کل اثرگذار بوده‌‌اند از جمله می‌توان به نماد ملی‌ مس، فولاد مبارکه، مخابرات ایران، گروه مپنا، گسترش نفت و گاز پارسیان، توسعه معادن و فلزات و بانک پاسارگاد اشاره کرد که در کاهش شاخص بورس اثرگذار بوده‌اند؛ همچنین نمادهای پربیننده مربوط به بانک ملت به قیمت هر سهم ۶هزار و ۶۵۹ ریال ،‌بانک تجارت به قیمت هر سهم ۵۳۳ ریال، بانک صادرات به قیمت هر سهم ۶۳۲ ریال، سایپا ، بانک اقتصاد نوین به قیمت هر سهم ۴۵۱۶ ریال،‌ایران خودرو، سرمایه‌گذاری البرز بودند.

امروز ۱۴ مهر ۹۸ بورس در فرابورس ایران شاخص کل کاهشی بوده و با ۶۵ واحد افت به رقم ۴۱۸۹ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به رقم ۲۳۸ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۱.۶ میلیارد سهام و حق تقدم در قالب ۱۹۶ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۰۴۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند. ا مروز نمادهای توسعه مولد نیروگاهی جهرم و تولید نیروی برق دماوند بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته‌اند و نمادهای پتروشیمی مارون، سنگ آهن گهرزمین، ذوب آهن اصفهان،‌پالاش نفت شیراز و بیمه کوثر بیشترین اثر کاهش در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

مقایسه میزان بازدهی و ارزش بازار صنایع با صنایع بورسی از ابتدای سال ۱۳۹۸

گزارش 14 مهر 98 بورس - کاهش شاخص بازار اول

سهم ناچیز ایران در تجارت با آفریقا

مسعود کمالی اردکانی مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت در مورد حجم تجارت ایران و قاره آفریقا گفت: حجم تجارت خارجی ایران با این قاره در بهترین شرایط در سال ۱۳۹۶ حدود ۱.۲ میلیارد دلار بوده است.
وی افزود: صادرات ایران به آفریقا در سال ۱۳۹۷ برابر با ۶۴۲ میلیون دلار و واردات ایران از این قاره در همان سال ۱۶ میلیون دلار بوده است که رقم ناچیز ۰.۱۲ درصد از کل تجارت این قاره با جهان را در بر می‌گیرد. صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران با آفریقا نیز طی سال‌های اخیر حدود ۸۰۰ میلیون دلار است.
کمالی اردکانی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران با اکثر کشورهای قاره آفریقا دارای روابط حسنه سیاسی بوده و در ۲۵ کشور این قاره دارای سفیر و در سال‌های گذشته در ۵ کشور (کنیا، آفریقای جنوبی، الجزایر، تونس و نیجریه) رایزن بازرگانی داشته است.
مدیرکل کل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ایران با ۱۵ کشور از این قاره کمیسیون مشترک دارد اظهار داشت: کمیسیون‌های مشترک ۸ کشور فعال (آفریقای جنوبی، نیجریه، تونس، غنا، کنیا، زیمبابوه، الجزایر، و نیجر) و ۲ کشور نیمه فعال (سنگال و ساحل عاج) و ۵ کشور غیر فعال (اتیوپی، لیبی، مغرب، اوگاندا و تانزانیا) است.
وی اظهار داشت: عمده‌ترین مقاصد صادراتی ایران در آفریقا در ۱۰ سال گذشته کشورهای به ترتیب مصر، سودان، کنیا، آفریقای جنوبی، تانیزانیا، جیبوتی، موزامبیک، مراکش، نیجریه، سومالی، الجزایر و تونس بوده است.
کمالی اردکانی اظهار داشت: اقلام عمده صادراتی ایران به آفریقا نیز شامل بوتان، قیر نفت، فولاد، وازلین، کود اوره، کلینکر، سیمان، شمس آهن و هیدروکربنها بوده است. وی افزود: کل واردات ایران در ۱۰ سال گذشته از قاره آفریقا ۷.۱ میلیارد دلار و کل صادرات ایران در ۱۰ سال گذشته به قاره آفریقا ۳.۶ میلیارد دلار بوده است. مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت بیان داشت: عمده‌ترین مقاصد وارداتی ایران از آفریقا در ۱۰ سال گذشته کشورهای به ترتیب آفریقای جنوبی، مصر، تونس، سوازیلند (اسواتینی)، غنا، زامبیا، سیشل، کنیا، اتیوپی، مراکش، تانزانیا و سودان بوده است. اقلام عمده وارداتی ایران از آفریقا نیز شامل پرتقال، فسفات، انواع ماهی، تنباکو، حبوبات، ورق استیل، چای و دانه کاکائو بوده است. (فارس نیوز)

بانک مسکن در بین برترین‌های بانکداری اسلامی

در جدیدترین تحلیلی که درباره بازار مالی اسلامی‌منتشر شده، بانک مسکن در بین ۱۰ موسسه برتر فعال در بانکداری اسلامی‌به چشم می‌خورد. در گزارش تحلیلی که از سوی موسسه «مارکت ریسرچ نست» و با عنوان «بازار مالی اسلامی‌در جهان» منتشر شده، چهار بانک ایرانی در جمع فعالان اصلی بازار مالی اسلامی‌حضور دارند. بانک ملی ایران، بانک ملت ایران، بانک صادرات ایران و بانک مسکن ایران چهار بانکی هستند که نامشان در کنار دیگر بازیگران بزرگ حوزه فعالیت‌های مالی اسلامی‌به چشم می‌خورد. دیگر موسسه‌های فعالی که در کنار بانک‌های ایرانی در این لیست حضور دارند شامل بانک تجارت ملی عربستان، بانک اسلامی‌قطر، بانک عالینما عربستان، بانک اسلامی‌دبی، خانه اعتبارات کویت و مای‌بانک مالزی می‌شود. این گزارش به‌طور ویژه در رابطه با حجم فعالیت‌ها، روند اقدامات جاری و توسعه بازار مالی اسلامی‌تحقیق کرده است و موضوعاتی مانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری، سیاست دولت‌ها، دینامیک‌های بازار، زنجیره تامین و شرایط رقابتی در بازار مالی اسلامی‌مورد پژوهش قرار گرفته است. نوآوری‌های فناورانه و پیشرفت در این زمینه که به ترویج بهتر بانکداری اسلامی‌در جوامع می‌انجامد نیز از دیگر آیتم‌های تاثیرگذار در این مطالعات بوده است. بانکداری اسلامی، صنعت بیمه اسلامی، اوراق قرضه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مواردی بوده که در بررسی فعالیت‌ها مورد توجه قرار گرفته است. (دنیای اقتصاد)

انبارهای بندر امام خمینی (ره) پر شد

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از پر شدن انبارهای بندر امام خمینی (ره) از کالاهای اساسی خبر داد و گفت: بر خلاف ادعای برخی رسانه‌های خارجی هیچ مشکلی در نقل و انتقال ارز نداریم و صف بستن کشتی‌های منتظر تخلیه و بارگیری در بنادری مانند بندر امام خمینی ارتباطی به تبادلات مالی ندارد.
حجی محمد علی حسن‌زاده اظهارکرد: گزارشی که برخی رسانه‌های خارجی تهیه کرده بودند و مدعی شده بودند که برخی کشتی‌ها در بندر امام خمینی (ره) حدود یکسال است که در صف ایستاده‌اند و به دلیل مشکل در تبادلات مالی نمی‌توانند بار کشتی را تخلیه کنند، کارشناسی و صحیح نیست و در نوبت و صف قرار گرفتن کشتی‌ها برای ورود و خروج از بنادر رویه‌ای معمول است که البته در بدترین حالت یک کشتی که ممکن است به دلایل مختلف در صف تخلیه بنادر بماند، حداکثر زمان انتظار آن یک ماه است نه یکسال. وی افزود: یکی از دلایلی که کشتی‌ها در صف تخلیه قرار می‌گیرند و نمی‌توانند بارشان را خالی کنند پر بودن انبارهای بنادر بوده که این اتفاق برای بندر امام خمینی رخ داده و انبار بندر امام خمینی از کالای اساسی کاملا پر است و تا بار از بندر خارج نشود و جا برای تخلیه کشتی‌ها نباشد، امکان تخلیه وجود ندارد. معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: یکی از راهکارهای حل این مشکل این است که صاحب کالا مجوز حمل یکسره را از گمرک بگیرد و در این صورت می تواند بار را از پای کشتی از بندر خارج کرده و به مقصد مورد نظرش ببرد. دلیل دیگر که کشتی در آنجا در صف می‌ایستد، این است که به دلیل وجود رویه‌هی معمول سابق، هنوز کالایش ثبت سفارش نشده است. در گذشته چنین قانونی وجود داشت که در مناطق ویژه اقتصادی نیازی به ثبت سفارش کالا نبود و صاحب کالا می‌توانست بدون ثبت سفارش، کالای خود را به این بنادر وارد کرده و می‌تواند قبل یا بعد از تبدیل آن به کالای نهایی، برای صادرات مجدد یا واردات کالای خود به کشور اقدام کند که این عملیات اسنادی ممکن است زمان ببرد.
حسن‌زاده اضافه کرد: البته چنین قانونی هم اکنون وجود ندارد و بانک مرکزی اعلام کرده که در راستای مدیریت بازار ارز هر واردکننده‌ای در ابتدا و قبل از اقدام به واردات کالا، باید بانک مرکزی را در جریان قرار دهد، اما همچنان برخی واردکنندگان این کار را انجام می‌دهند.
وی همچنین درباره میزان صفوف کشتی‌های در انتظار تخلیه و بارگیری در بنادر کشور به ویژه بندر امام خمینی (ره)، اعلام کرد: تعداد کشتی‌ها در بندر امام خمینی در برخی روزها از کمتر از ۱۵ کشتی تا بیش از ۴۰ کشتی است که صفوف انتظار قرار می‌گیرند و یکی از دلایل اصلی آن افزایش واردات کالاهای اساسی بوده که بنا به تصمیم دولت این اتفاق در بنادر رخ داده است و هم اکنون حدود ۲۲ کشتی در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) منتظر هستند و ممکن است هفته آینده پنج کشتی عملیات اسنادی و مالی‌شان انجام شود و در بندر پهلوگیری کنند اما ممکن است که چند کشتی نیز به این تعداد اضافه شوند. (ایسنا)

نظر بدهید